”Hon gör källkritiken roligare”: Intervju för Skolverket & Kolla Källan!

Den 24 juni publicerades en intervju med mig på Skolverkets hemsida! Ni hittar intervjun HÄR!

Isabella Johansson med lärarkollegor

(CC SA BY Isabella Johansson & Ellinor Larsson)

Intervjun fokuserar framförallt min pedagogiska verksamhet som skolbibliotekarie i vår kommun med huvudsaklig uppgift i att ha undervisning i källkritik och informationssökning för elever i grundskolan. Jag berättar också lite om hur jag använder min blogg, Bibblabella. Intervjun avslutas med mina bästa tips till lärare och skolbibliotekariekollegor!

Det är en stor glädje att få bli förfrågad om att medverka i en intervju för Skolverket och Kolla Källans ovärderliga arbete med att samla material och inspirationstips som berör källkritik och informationssökning i skolan.

Jag vill också passa på att tacka Anna, Ellinor och Christer för att de ställde upp på fotograferingen med så kort varsel! Stort TACK också för alla retweets och tweets från fina kollegor på Twitter!

Trevlig sommar,

Önskar Isabella!

2 reaktioner på ””Hon gör källkritiken roligare”: Intervju för Skolverket & Kolla Källan!

  1. Hej! Artikeln du länkade till angående en intervju med dig om källkritik och internet fungerade inte, eller så har artikeln tagits bort. Blev väldigt nyfiken på den. Skulle vara toppen om du kunde lägga in en kopia av texten i din blogg eller göra en sammanfattning, eftersom länkar inte alltid fungerar.

    Jag undrar också om du har tips på någon bra internetkälla för historiska källor som man kan använda på mellanstadiet. Tyvärr är ju de flesta av de dokument, brev mm som finns lite för svåra för den gruppen och jag hittar inte någon samlad källa, även om SO-rummet har bra länkar till mycket, men inte inom alla områden.

    Tack för en bra blogg!
    Vänligen
    Lotta

    1. Hej Lotta!

      Stort tack för att du uppmärksammat detta! Artikeln är förmodligen flyttad från platsen och går att hitta via denna länken i nuläget: http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/kallkritik/sa-gor-andra/hon-1.203613

      Men jag ska ändå göra ett nytt inlägg med en liten sammanfattning av artikeln, eftersom det ju är som du så klokt skriver, alltid lite sårbart med länkarna på nätet…

      Jag återkommer med svar på din andra fråga!

      Tack för din kommentar och för besöket Lotta! :)

      Hälsningar,
      Isabella

Kommentera

