Instagram = visuell dagbok

Instagram är en mobilapplikation för smartphones som lanserades 2010. Till en början kan man säga att Instagram kompletterade andra sociala medier som Facebook och Twitter. Men trenden säger att situationen nu går mot det motsatta, med Instagram som den centrala funktionen. En allt starkare trend inom sociala medier är fotodelningstjänster, som exempelvis Flickr, Pinterest och just Instagram. Instagram är en visuell dagbok som används för kändisar såväl som för ”vanliga” människor.

Instagram köptes 2012 upp av Facebook och har i oktober 2012, 100 miljoner användare, varav flertalet är unga människor under 13 år. Instagram har ingen åldersgräns, vilket gör att alltfler unga i första hand går med i Instagram, innan de tar steget och går med i Facebook. En intressant diskussion är hur detta går ihop, när Instagram bygger på att användaren lägger upp bilder som sedan delas till andra sociala nätverk. En annan intressant aspekt att diskutera är varför det har blivit så populärt bland unga. Hur pass ytligt är egentligen fenomenet, när retuschering är en så pass central del i användningen? Man kan diskutera detta i det oändliga, men en sak är dock säker; Instagram fyller ett behov för många, där man exempelvis kan få ge utlopp för sin kreativitet (OCH sekundsnabb plåtning!).

Liten ordlista:

Likes = ”Jag gillar” – markeringen via knapptryck

Hashtaggar = Genom att använda # kan man göra inlägget/bilden sökbar. Exempel: #bibliotek (söker man på detta, får man träffar på bilder/inlägg som användare har taggat med ”bibliotek”.

Pushnotiser = meddelanden som sänds till dig när något har hänt (ex. när någon har gillat din bild eller börjat följa dig).

Feed = syftar på ”flödet av nya inlägg”

Här kan du läsa mera om Instragram:

Deepedition DigitalPR  (kunnig föreläsare i ämnet sociala medier bloggar om det senaste…)

Hur du kommer igång med Instagram

Hur Instagram blev det sociala mediet för unga

Facebook köper Instagram

Hon är störst i Norden på Instagram

Spär Instagram på like-kulturen?

/bibblabella

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s