Tillingeskolans läsprojekt – nu framme vid utvärdering

Idag är det dags för utvärdering av vårt läsprojekt!

Under höstterminen har specialpedagog Annette Sjöborg och jag träffats under en timme varje tisdag och torsdag och ska i dag ses för utvärdering av vårt läsprojekt. Läsprojektet har haft som centralt syfte att väcka läslust hos elever som av olika anledningar har ett läshinder kopplat till skönlitteratur. För detta har vi jobbat med framförallt  utvalda elever i årskurs 6 på Tillingeskolan.

Under hösten har jag också parallellt med detta, haft ambitionen att informera klasslärare om deras möjligheter till att jobba med inlästa läromedel och kompensatoriska hjälpmedel i allmänhet. Jag har som mål att sätta ihop ett litet häfte med information kring detta och hur de kan hitta till det inlästa materialet. Detta kommer jag även att lägga upp här på bloggen.

Jag upplever att det finns ett stort behov att arbeta med inlästa läromedel i dagens skola. I varje klass finns det någon eller några som har ett läshinder av olika anledningar och därför är det inte bara en fördel, utan en nödvändighet att ha en rutin för hur man arbetar med inläst material och elever med läshinder på kommunens skolor.

Ytterligare ett mål för mig i och med detta läsprojekt, är att skapa rutiner och arbetssätt så att vi, skolbibliotekarier, lärare och elever arbetar tillsammans med detta och är medvetna om vad vi kan göra för varandra!

På torsdagar, vid lunchtid har jag öppet för skolan och då är alla hjärtligt välkomna att använda biblioteket och att ställa frågor till mig (om detta eller om det är någonting annat ni har funderingar kring).

Nu på torsdag kommer jag även att ha öppet i biblioteket på Tillingeskolan från klockan 8 på morgonen och fram till 14-tiden.

Hälsningar,

Isabella!

Kommentera

