Skuggspel + fruktstund med FKL

SKUGGSPEL HÖSTEN 2012

Bilder från Timmernabben, under dagens skuggspel med Ewas förskoleklass! Det löste sig till slut, både med ljussättning och mörkläggning. De utvändiga markiserna hade frusit fast, men som tur var hade inte gardinerna från 70-talet gjort det, de fungerade felfritt med silvertejp och allt! En mysig början på dagen! Boken som skuggspelet byggde på heter ”Mumintrollet och månskensäventyret”.

(Mumintrollen är tacksamma att göra skuggfigurer av, då de har ett mycket okomplicerat ansiktsuttryck, till skillnad från Gruffalon och Lillgruffalon som jag baserade förra skuggspelet på).

141 185

183 184 186 187 188 142 155 146 145 144

Och här är bilder från mitt skuggspel som arrangerades under ”Läsdagen” på Tillingeskolan onsdagen den 14 november i år. Jag hade en station i biblioteket dit tre grupper kom för att lyssna på saga, se på skuggspel och prova på att klippa skuggfigurer och testa skuggspel själv. Det var blandade grupper, med flest barn från förskoleklassen och lågstadiet. Det var första gången jag testade att göra skuggspel och att ha högläsning med rekvisita i någon form. När jag jobbar mot förskoleklassen vill jag gärna arbeta mera med denna högläsningsform, eftersom den kan fördjupa sagan och inbegriper sinnen och upplevelser på olika plan. Och jag tror även att det kan vara bra för elever som har svårt att koncentrera sig.

Bibblabella nov 2012 101 Bibblabella nov 2012 100 Bibblabella nov 2012 099

Skuggspelet inspirerades av Julia Donaldsons underbara bilderböcker ”Lilla Spigg” och ”Lill-Gruffalon”. Donaldsons böcker är några av mina favoriter bland bilderböcker.

Kommentera

