Legenden om Sally Jones – bilderbok

En rörande berättelse med fina bilder av Jakob Wegelius..
Vinnare av Augustpriset 2008
Legenden om Sally Jones

Kort om mina tankar om ”Legenden om Sally Jones”:
Igår läste jag ut denna fina, fina bilderbok/barnbok och jag fick lite behov av att ta hem den igen, och läsa om den med någon jag tycker om, dela den igen och igen och igen. Så nu ligger den i min ryggsäck och väntar på att få åka många mil till i bil.

Världens mysigaste/sorligaste/finaste/mest rörande lilla historia om en gorilla som heter Sally Jones och som på något avigt sätt ändå hittar hem, hur oturligt hennes liv än ser ut. Hon hittar hem och håller alltid modet uppe, även om hon såklart hänger med huvudet ibland. Hon är inte lycklig, men någonstans finner hon vägarna tillbaka.

En bilderbok som lyckas beröra. För detta är ju inte bara en saga, det är verklighet för många djur idag. Tänk vad många Sally Jones det finns där ute, på vår planet. Man vill kunna hjälpa dem att flytta in i en bilderbok och skriva om deras liv, göra dem till lyckliga djur.

Kommentera

