Nyhet på ungdomshyllan – NOVEMBER

NYHET på ungdomshyllan – NOVEMBER

Ännu en tung bok, om ett känslomässigt laddat ämne; nätmobbning. En mycket viktig bok, som jag hoppas att många ungdomar läser och reflekterar över. ”Gilla hata horan” är också en bok, i likhet med ”13 skäl varför” av Jay Asher som handlar om hur snabbt ett rykte kan startas och spridas, om ”snöbollseffekten”. Citat från bokens baksida: ”Om hur bödeln lätt kan bli offer och tvärtom”.

Mina tankar om boken:

Nu är boken utläst och jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka om den, ändå har det gått flera dagar och jag har fått chansen att få berättelsen att sjunka in… Jag håller med många som i sin kritik menar att den känns ”tillrättalagd”. Jag tycker slutet kommer alldeles för fort (även om det är positivt att den inte är för tung, utan är tunn och relativt lättläst). Den känns lite halvfärdig. Ämnet är väldigt, väldigt viktigt och den drabbar mig mycket. Det är mycket fokus på långa chattsekvenser och det man minns i efterhand är framförallt ett grovt ordval. Hatet är också tydligt och framträdande. Den enda som tar avstånd från hatet är egentligen Johanna, som i slutet faller offer för det hon tar avstånd från. Ändå slutar den hoppfullt.

Jag är kluven inför om den är passande att ta med i undervisningen för årskurs 8 och 9 på högstadiet. Jag vet inte hur den skulle tas emot av en högstadieelev och tror att varje lärare måste kunna ställning till detta, innan de väljer att använda den. Jag tror inte man vinner på att ta in den oreflekterat, även om Friends har gjort det enkelt med lärarhandledning osv. Den kan mycket väl tas emot på ”rätt” sätt och inbjuda till en konstruktiv diskussion som leder framåt, inte minst eftersom författaren skildrar tre personer utifrån deras olika perspektiv. Man har då möjligheten att leva sig in i varje persons ställningstagande, känslor etc. och diskutera varför de handlar som de gör. Det går säkert att diskutera ämnet och boken i det oändliga och knyta an till verkliga händelser i elevernas vardag och inom skolans fyra väggar. En stark bok som väcker många känslor, som man måste ta itu med och inte bara lämna utan diskussion.

Andra som har tyckt till om boken:

Bokhora

Bokfreak

Boklus

Fiaarnoldson blogg (som är lyrisk)

Friends lärarhandledning

/bibblabella

En reaktion på ”Nyhet på ungdomshyllan – NOVEMBER

Kommentera

