Filmer och serier på Youtube

Idag fick jag en jättebra och intressant fråga av en lärarkollega som jag gärna vill dela med mig av! Jag vet att det finns många som undrar över samma sak och som kan ha nytta av att ta del av svaret.

Frågan jag fick var:

”Är det lagligt att titta på filmer och serier (i sin helhet) på Youtube”?

Frågan är både intressant för privatpersoner och för personal och elever i skolans värld. Hur förhåller vi oss till frågan och vem har egentligen ansvaret?

Tack vare skolbiblistan (och det ovärderliga nätverk av skolbibliotekarier som ingår där) kunde vi ringa in svaret på frågan. Jag skickade ut frågan idag på morgonen och har fått fina svar och tankar från ett gäng skolbibliotekarier som har tagit sin tid till detta. Tack för era svar och ert engagemang! Och tack Hanna Carlsson (tidigare kollega på Universitetsbiblioteket i Kalmar där jag jobbade som studentassistent) under hösten 2009 till sommaren 2011) för ditt svar.

Ni kan se svaren och konversationen i sin helhet på skolbiblistans arkivsida hos Skolverket inom kort.

DET ENKLA SVARET är att det är okej för privatpersoner att titta på filmer på Youtube, så länge det är strömmande. Men det är inte okej att ladda ner/lagra/bädda in material. Däremot får man tänka till om man ska använda materialet i skolan, då det självklart är andra regler och förutsättningar som gäller.

Jag tycker att Hanna Carlsson har ett så bra svar på frågan. Hon anser att det är (citat hämtat från skolbiblistan 2013-01-08)  ”upp till uppladdaren att ha rätten på sin sida, och upp till ägaren att anmäla om materialet används felaktigt”. Det är intressant även att Hanna pekar på Youtubes avtal och vad som egentligen står där om deras ansvar för innehållet i vad som laddas upp.

Vill man själv fördjupa sig i frågan, kan man alltid börja med vad Youtube/Google själva skriver om avtal, upphovsrätt, upphovsintrång med mera…

Detta vara bara ett hastigt svar på en fråga som är värd att fördjupa sig i mycket mera. Jag får återkomma! 🙂

Hälsningar Isabella

Kommentera

