Så här ser mitt schema för skolorna ut just nu!

Hej!

Så här ser mitt schema ut just nu!

Ni kan alltid nå mig på telefon:

0499 – 176 22

Och via mejl:

isabella.johansson@monsteras.se

MÅNDAGAR

På måndagar finns jag på Krungårdsskolan i Blomstermåla. Jag finns tillgänglig för skolans personal och för eleverna från klockan 8.00 och fram till 16.30. Är jag inte i biblioteket, kan ni nå mig i lärarrummet uppe på ”Hyllan” (våningen i biblioteket, intill datorsalen) där jag delar arbetsplats med åtta lärare.

Just nu erbjuder jag även extra handledning för elever i åk 4-6 på Krungårdsskolan som har medverkat i min Elevens-valsgrupp med tema ”bloggar”. Eleverna har möjlighet att boka tid med mig, för handledning och hjälp med deras bloggar under mars månad och fram till tävlingen ”Webbstjärnan” går av stapeln.

Bibblabella dec 2012 040 Bibblabella nov 2012 091

TISDAGAR

Varannan tisdag finns jag i Fliseryd, i den Gula skolan (åk 3-6) och i den Röda skolan (F-2), som ligger alldeles intill. Någon kilometer bort från skolans lokaler, ligger Fliseryds kommundelsbibliotek, där Caisa Landenius arbetar och har öppet för skolan och allmänheten. Caisa håller i bokpraten för en del av de årskurser som inte får bokprat av kommunens barn- och ungdomsbibliotekarie Kristina Åkesson.

Under höstterminen lägger jag oftast fokus på ”Bibliotekskunskap” och träffar då elever i åk 2, 4 och 6 i kommundelsbiblioteket. Vissa lektioner har även förlagts på skolan, i skolans bokrum som vi brukar kalla för ”bibblan”. När vi hade biblioteksinvigning av skolans bokrum, våren 2012, fick biblioteket namnen: Bokmalen & Drakens bokskog.

På våren är jag mestadels i skolans lokaler och i bokrummet. Var fjärde vecka träffar jag också sedan hösten 2012, fyra elever i ett biblioteksråd som jag brukar kalla ”Flisans biblioteksråd”. Tillsammans organiserar vi bland annat inköpen av skolans böcker. Vi samlar in inköpsförslag, gör beställningen och ”ankomstregistrerar” böckerna när de anländer tillsammans.

Bibblabella dec 2012 254 Bibblabella dec 2012 269

Övriga tisdagar fördelas på den skola som för tillfället behöver min tid. Det kan till exempel vara Krungårdsskolan, Alsteråskolan, Tillingeskolan eller Skytteanska skolan.

ONSDAGAR

På onsdagarna har jag för tillfället öppet för Alsteråskolan i biblioteket som ligger i samma lokal. Det är framförallt på förmiddagarna, men vissa onsdagar när jag inte har annat inbokat, kan jag hålla öppet lite längre för skolan.

Vissa eftermiddagar har jag möte för Barnkulturgruppen i kommunen, vilket ibland innebär att jag befinner mig i Mönsterås eller på annat håll. I annat fall finns jag i de flesta fall på Krungårdsskolan på eftermiddagarna, när elevernas skoldag är slut.

(Skytteanska skolan har bibliotekskunskap med mig på i Alsteråskolans bibliotek, då de har möjlighet att bussas till gymnastiken. När de har källkritik med mig, har vi istället setts på Skytteanska skolan i deras klassrum).

Magda & Josefine på skolan (åk 6) gjorde för några veckor sedan en jättefin öppet-skylt till mig, som sitter uppe när det är dags. Den ser ut så här:

Bellas bilder januari 2013 307  Bibblabella dec 2012 145

TORSDAGAR

Just nu har jag haft en period då jag håller öppet även för Tillingeskolans elever och lärare, fast då på torsdagar från klockan 8 och fram till 15.30. Vissa torsdagar har vi ägnat åt läsprojekt, sagostund, personliga bokprat som bokas av specialpedagogen Annette Sjöborg och källkritik ute i klasserna 2, 4 och 6.

Mycket tid avsätts också till att ladda ner talböcker (daisyskivor) till elever som har någon form av läshinder. Jag erbjuder alltid tid till handledning och support för eleven eller läraren som vill ha hjälp med att ladda ner talböcker själv, att använda uppläsningsprogrammet AMIS eller liknande stöd beträffande tillgängliggörande av inläst media och kompensatoriska hjälpmedel. Jag finns också som support för digitala läromedel och för tjänsten ”Egen nedladdning” (nytt sedan våren 2012).

Bilderna visar cd-omslag som jag och en elev tillverkade på Tillingeskolan, till en elev som beställde talböcker hos mig!

013  014

FREDAGAR

Från 8.00 håller jag öppet för Krungårdsskolan i biblioteket. Vissa tider är bokade sedan tidigare med diverse klasser och grupper på skolan. Eleverna som läser Svenska som andraspråk har exempelvis en fast tid varje fredag och då är biblioteket bokat för dem. Just denna terminen har jag också haft sagostunder med förskoleklasserna direkt på morgonen samt Elevens val ”bloggar” med mellanstadiet (i fortsättningen blir det istället läsgrupper på Elevens val för mellanstadiet).

Jag brukar ofta få förfrågningar om att plocka fram böcker efter olika teman på fredagarna. Det kan till exempel vara lärare som ska arbeta med teman som: Vilda djur i Sverige, Vikingatiden, Grekiska gudar,  Andra världskriget och så vidare.

Bibblabella nov 2012 098  Bibblabella dec 2012 223

SÅ SER MIN VECKA UT FÖR TILLFÄLLET!

Hälsningar Isabella

Kommentera

