BOKTIPS FÖR UNGDOM: Antiloper av Ester Roxberg

ANTILOPER. Så heter Ester Roxbergs debutroman för unga vuxna, en roman som ges ut av bokförlaget X publishing (ett förlag som ger ut så kallad ”crossover litteratur”, litteraturen som står och väger mellan ungdomen och vuxenlivet). Antiloper är självupplevd och tillägnas Esters bästa vän som tog sitt liv.

Astrid och Ellen – de beskrivs som de som blev över, de som blev vänner för att alla andra redan hade någon. Redan från första början får man som läsare veta att de också är så olika som två människor kan vara, och ändå har de någonting gemensamt, mera än att de båda älskar chokladkaka… För det är någonting mer som gör att de hör samman. Och trots detta, så inser man långsamt och med andan i halsen att deras symbiotiska vänskap mycket snart kommer ta slut. Det inser man bland annat tack vare de brev som Ellen skriver till Astrid, men som Astrid aldrig får se förrän det är för sent. Breven är skrivna med pytteliten text, så liten att den ska få plats i Ellens handflata… Breven kommer med jämna mellanrum och slår ner som små stjärnor av sorg och vemod som får mig som läsare att tappa andan, då man känner sig så hjälplös. Man får en stark känsla av att någonting inte står rätt till… Att någonting är på väg att förstöras, att någonting inte kommer att sluta bra och att det som en gång var så där fantastiskt bra och hoppfullt och bekymmerslöst faktiskt har ett slut.

(Ester Roxberg)

Det är en stark och oförglömlig upplevelse att läsa Antiloper och man tar historien och flickorna Ellen och Astrid till sitt hjärta och låter dem stanna där. En otroligt viktig bok för alla att läsa, eftersom den påminner om hur fort livet kan vända och hur lätt det är att gå vilse i sin egen längtan efter att det ska börja.

Hanna på den fina bokbloggen Tonårsboken för ungdomslitteratur, skriver så här om sin läsning av Esters ”Antiloper”:

”När jag började läsa Antiloper ville jag aldrig sluta. Den var så annorlunda, stark och modern. Men antiloper går inte bara att läsa i ett sträck. Ämnet är tungt och historen är svart. Jag var tvungen att ta pauser, dels för att tänka och fundera över det jag läst men också för den där klumpen som uppstod i magen flera gånger på kvällarna när jag läst ett par kapitel. Det hemska och sorgliga är så trovärdigt och jag kan verkligen sätta mig in i hur Astrid måste känna sig.”

LÄS OCKSÅ UNDER SAMMA TEMA:

  ”När jag läser ”Tretton skäl varför” tänker jag att det är en av de bästa skildringarna av den ambivalenta tid vi kallar tonår som jag läst. Hannah Baker är precis så svag och så stark, så ensam och så omsvärmad, så tillbakadragen och så utagerande, så tvärsäker och så livrädd som många av oss är medan vi kämpar för att bli vuxna. Jag tror att många, alldeles för många, känner igen sig i henne.” (Ann Heberlein, DN)

FÖRLAG SOM GER UT CROSSOVER:

Gilla böcker

X publishing

Mix Förlag

FLER UPPMÄRKSAMMADE CROSSOVER-ROMANER:

Fågelhuset av Ester Roxberg: ”Absurt om utnyttjade ungdomar”. (läs mer här)

 Jellicoe Road av Melina Marchetta: ”Allt och lite till. Jellicoe Road är den bästa ungdomsromanen jag har läst” (läs mer här)

Varma kroppar av Isaac Marion: ”Zombier har inga känslor om de inte äter av din hjärna”.

Fjäril av Sonya Hartnett: Smärtsam och skoningslös om mobbade flickan Plum”. (läs mer här)

Naomi & Elys kyssförbudslista Naomi och Elys kyssförbudslista av Rachel Cohn & David Levithan: ”Vad gör man när man är olyckligt kär i sin bästa kompis”? (läs mer här)

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld: ”En originell blandning av kärlekshistoria, splatter, fars, poesi och psykologisk thriller. En ovanlig bladvändare som jag redan saknar när jag kommer till det förlösande slutet.” (läs mer här)

Himlen börjar här av Jandy Nelson: ”Sorgligt om att förlora någon närstående när man är ung” (läs mer här)

VAR KAN JAG LÅNA BÖCKERNA i kommunen?

Antiloper – Huvudbiblioteket i Mönsterås & Blomstermåla.

Jellicoe Road – Huvudbiblioteket, Blomstermåla & Gymnasiet.

Varma kroppar – Blomstermåla & E-bok.

Fjäril – Timmernabben (som poolbok).

Naomis & Elys kyssförbudslista – Huvudbiblioteket.

Här ligger jag och blöder – Huvudbiblioteket, Blomstermåla, Gymnasiet & E-bok.

Himlen börjar här – Gymnasiet & E-bok.

3 reaktioner på ”BOKTIPS FÖR UNGDOM: Antiloper av Ester Roxberg

Kommentera

