PODCAST: en nygammal form av ”bokprat” med hög mysfaktor och känsla av närvaro…

Det finns mängder av sätt att ta del av andras åsikter om litteratur och läsning. Podcasts är en nygammal variant som jag personligen kan tycka är en klar vinnare. Jämför med hur det kan vara att ibland lyssna till en bok i bilen eller hemma – texten låter sig inte läsas, det blir ett ”passivt” sätt att läsa i den mån att du ”bara” behöver lyssna, kanske sluta ögonen och drömma dig bort. Det är en tacksam och enkel form av läsning.

Att lyssna på podcasts för litteratur (som håller hög nivå) har en otroligt hög mysfaktor och är därtill en smidig och enkel form av ”bokprat”. Känslan av närvaro är också hög och det känns i princip som att jag som lyssnare sitter med i diskussionen och är välkommen att flika in, avbryta, skratta, instämma eller säga emot i de levande diskussioner som uppstår.

Jag har tidigare tipsat om en ny podcast för ungdomslitteratur – med en av mina favoritförfattare för ungdomar: Lisa Bjärbo (som skriver på fina bloggen ”Onekligen”) och Per Bengtsson. De har nu hunnit sända tre avsnitt med en härlig kompott av vampyrer, kärlek och boktitlar. Du kan hitta alla avsnitten HÄR på deras hemsida (avsnitten sänds via Soundcloud). Även underbara bokbloggen Tonårsboken har också en egen: ”Hanna & Hildas podcast” och den hittar ni HÄR. Tonårsboken har även sammanställt en liten lista med deras podcast-favoriter, allmänt och bokrelaterat. HÄR hittar ni den!

Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet

I Lisa & Pers avsnitt ”Kärlekspod”,  vänder de in och ut på en kärleksbok i kubik: Den statiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet av Jennifer E. Smith. Intressant diskussion om det finns en maxgräns för hur många kärlekstrummor man som författare kan slå på i en och samma bok innan man som läsare tycker det blir för överdådigt och klyschigt.

Vad tycker du? Ska en kärlekshistoria komma mera oväntat eller vill du läsa om kärlek vid första ögonkastet? Gillar du att läsa kärlek i böcker? Lisa nämner även Gunnar Ardelius kortroman ”Jag behöver dig mera än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket” och berättar om en scen i boken som hon föll för.

De avslutar podden med att tipsa om två fina kärleksromaner: Sofia Nordins ”Det händer nu” (kärlek mellan två vänner) och John Greens ”Förr eller senare exploderar jag” (eng. The fault in our stars), som för många är en favorit bland ungdomsböcker.

I sin podcast ”Boktitlar” diskuterar de böcker som lånat sina titlar från kända låtar, bland andra Håkan Hellströms ”Ge mig arsenik”. Boken har samma namn och är skriven av Klara Krantz och handlar om en tjejs författardrömmar och ensamhet, besatthet av Håkan Hellström och hjärtskärande längtan och ångest. Lisa och Per är ense om att det är en stark debut. Som en röd tråd löper diskussionen om boktitlar. Intetsägande titlar, titlar långa som meningar, korta perfekta titlar, lagom poetiska, roliga, självklara, tidstypiska och så vidare. Härligt djupdyk om ett intressant ämne.

Podden avslutas med en intervju med Lilla Piratförlaget om hur det går till när titlar bestäms och om det går trender i titlar (numera har titeln ofta en knorr, förr var det vanligare med namn i titeln; ex. Buddenbrooks och Anna Karenina).

Förr eller senare exploderar jag

Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket (pocket)

Kommentera

