Christina Wahldéns nya böcker – tänkta som ”debattböcker” för hög- och mellanstadiet

Just nu finns det fullt av nya och intressanta titlar för barn och ungdomar på biblioteken i kommunen. Bland annat har Christina Wahldén kommit ut med två böcker som ska fungera som ”diskussionsböcker” för hög- och mellanstadieelever.

Böckerna som finns på nyhetshyllan i Blomstermåla bibliotek heter ”Nu är pappa hemma” och ”Jag vill inte” – båda skrivna av Christina Wahldén. ”Nu är pappa hemma” handlar om misshandel och rekommenderas för åldern 10-12 år. ”Jag vill inte” är mer passande för äldre elever på 13 år och uppåt och berör utsatthet och sexuellt våld i fasta relationer. Det är tunga ämnen i båda böckerna, men eftersom språket är luftigt och lättläst (lättlästnivå 3/4, Lix 15) är det samtidigt lättillgängligt och passande för diskussioner. Det är Nypon förlag som ger ut de lättlästa utgåvorna. Tanken är att de ska kunna fungera som diskussionsböcker och som underlag för diskussioner i klassrummet med eleverna, eftersom det är så viktigt att fånga upp barn och unga som är i en utsatt situation och som kanske ogärna vill berätta om den själv.

HÄR hittar ni tankar om boken ”Nu är pappa hemma”.

På förlagets hemsida kan ni läsa mera om ”Jag vill inte” och ”Nu är pappa hemma” på förlagets hemsida.

Ett urval av Christina Wahldéns barn och ungdomsböcker:

Nu är pappa hemma

Jag vill inte!

Ny här (inbunden)

Ingen du känner

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig

Min systers dotter har många papporFör bra för att dö

Kommentera

