UNGDOMSBOK: ”Förr eller senare exploderar jag” av John Green

När jag först kom i kontakt med författaren John Green, var det genom alla lovord över hans tidigare bok (som idag nästan har fått kultstatus) ”Looking för Alaska” (sv. ”Var är Alaska”). Hans senaste ungdomsbok ”Förr eller senare exploderar jag” hann knappt bli utgiven förrän det tycktes som om ”alla” kom att älska den sönder och samman. Det enda man hör och läser på bokbloggar och bland kritiker, är mängder av lovord – även för denna hans senaste ungdomsroman. På baksidan av den svenska utgåvan kan man exempelvis läsa vad den svenska författaren Lisa Bjärbo tyckte om boken:

”Jag älskade den här boken. ÄLSKADE! Till exempel avgudar jag karaktärerna – Hazel Grace är fantastisk. Augustus Waters är FAN-TAS-TISK (…) Det här kan vara en av de bästa böckerna jag någonsin har läst, faktiskt”.

(Lisa Bjärbo / http://www.onekligen.blogspot.se)

Och trots att jag började läsa ”Förr eller senare…” med väldigt höga förväntningar, kan jag fortfarande inte förstå hur bra den faktiskt är. För den var så mycket bättre än jag hade förväntat mig. Först var jag lite tveksam till det svenska bokomslaget som ser ut såhär:

Förr eller senare exploderar jag

Men liksom den svenska titeln också inte är så talande i början, säger den så mycket mera när man har kommit in en bit i boken och förstår vad den vill säga. På engelska heter boken ”The fault in our stars”, vilket John Green säger är inspirerat av Shakespeares verk ”Julius Caesar”:

”The fault, dear Brutus, is not in our stars, / But in ourselves, that we are underlings.'”

(William Shakespeare)

HÄR kan ni läsa (på John Greens tumblr) och HÄR kan ni se ett videoklipp (från författarens egna youtubekanal: vlogbrothers) på hur mycket John Green fullkomligt avgudar den svenska utgåvan och tolkningen av ”The fault in our stars”. Han skriver så här om omslaget:

”It’s like my YA cancer novel has been turned into crazy pulp fiction from the 1930s”.

(John Green)

Från det att jag började läsa ”Förr eller senare…” tog det inte mindre än en dag tills den var utläst, vilket var en stor sorg eftersom jag hade velat att den skulle räcka mycket, mycket längre. För jag håller med alla som älskar denna bok och jag håller med Lisa Bjärbo när hon skriver hur mycket hon tycker om karaktärerna. John Green lyckas skapa en atmosfär som är helt omöjlig att stå emot – och som man självklart inte heller vill stå emot. Man vill dela lite mer av sin tid med huvudpersonerna Hazel och Augustus och alla andra karaktärer i boken.

Och för er som undrar om den är så sorglig som den borde vara, med tanke på att den handlar om två unga människor som blir kära och har cancer: Ja, den är fruktansvärt sorglig, men den är samtidigt en underbart rolig bok som är en verklig njutning att läsa. Och då tänker jag mycket på dialogen mellan karaktärerna och på deras syn på livet och döden.

Det här är en av de få böcker som berör mig på djupet och som får mig att känna olika nyanser och färger av känslor – en hel palett av olika känslor. Det är just därför den känns så levande och varm – den innehåller ju ALLT som en bok kan innehålla för att vara fullkomligt… perfekt.

Jag skulle vilja skriva att ni inte ska vänta med att läsa ”Förr eller senare exploderar jag”, men lika mycket skulle jag vilja skriva: Spara den och läs den vid ett speciellt valt tillfälle – ett tillfälle då du verkligen har tid att bli fullkomligt och totalt uppslukad av Hazel och Augustus historia. För allt är över fortare än du hinner blinka… Och det är omöjligt att hålla den kvar tillräckligt länge, än vad man önskar. Det är en bok som verkligen lämnar avtryck och som är värd att läsas om flera gånger om!

Här hittar ni en hel blogg full med citat som är hämtade bara från ”The fault in our stars”!

Här kan ni läsa vad andra tyckte om ”Förr eller senare exploderar jag”:

Lidingö stadsbibliotek

Boktjuven

Barnboksprat

Feelgoodbibliotekarien bokpratar

En lärares andrum

Tessans bokblogg

Bläddra, bläddra – fler barnböcker i din bokhylla

Bokhora

Här kan ni läsa mera om John Green:

johngreenbooks.com

Wikipedia

Och här kan ni läsa om hans andra som heter ”Looking for Alaska”:

Looking for Alaska (johngreenbooks.com)

(YA)Y! books

Bokhora

En reaktion på ”UNGDOMSBOK: ”Förr eller senare exploderar jag” av John Green

Kommentera

