Att dela sin läsning & läsupplevelse med varandra: nu drar bokcirkeln igång igen!

Efter ett långt uppehåll för ett sommarlov och några veckor därtill för uppstart med allt vad det innebär, är vi nu igång igen – elever, lärare och biblioteksfolk! (Enligt eleverna själva är jag i vissa fall ”fröken” och i andra fall ”både fröken och bibliotekarie”).

Idag träffades vi i en ny bokcirkelgrupp för mellanstadiet! Vi ser fram emot fem veckor där vi ska läsa och dela med oss av våra läsupplevelser med varandra! Den timme som vi sågs idag, har vi ägnat åt att välja en bok som vi ska ha som följeslagare dessa fem veckor tillsammans. Under timmen som gått har vi delat många boktips med varandra. Här är några av dem!

HEMLIGHETEN

Picture

Vi är tre stycken som får samsas om denna bok! För någon vecka sedan, träffade jag en av eleverna på en av mina skolor som berättade att Hemligheten är en av de bästa böckerna hon har läst! Jag bestämde mig för att låna boken och kom genast in i den – blev totalt uppslukad av den spännande inledningen och kom direkt in i berättelsen. Idag när vi skulle välja böcker, tipsade jag om denna bok och två av bokcirkelmedlemmarna blev direkt intresserade. Nu är vi med andra ord tre som ska läsa boken! Läs den ni också! Räknas till kategorin: thriller.

GREGOR

 

Innan bokcirkeln drog igång idag, fick jag besök av en kille som frågade efter del 3 i serien om Gregor. Han berättade att han gillade serien starkt! Nu väntar han med spänning på att få läsa fortsättningen: Gregor: Blodets förbannelse, som kommer ut i november!

GUSTEN GRODSLUKARE

Den första kapitelboken som jag läste på egen hand (i streck) var Ole Lund Kirkegaards ”Robban och alla de andra polarna”. Jag minns fortfarande var jag befann mig, hur vädret var och känslan som boken spred inom mig… Och förmodligen är det ett oförglömligt ögonblick som kommer stanna kvar länge. Därför brukar jag alltid plocka fram någon av Kirkegaards böcker när jag har boktips och blir lite extra glad om någon väljer en av dem! Idag valde en av killarna i bokcirkeln att läsa ”Gusten Grodslukare”. Han berättade tidigt att han hade fastnat för att den var rolig och eftersom han kände igen sig när han läste första meningen:

”Det är inte alltid roligt att vara liten. Fast ibland är det kul, så klart. Till och med riktigt kul”.

DE GLÖMDA BARNEN

https://i1.wp.com/sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Rike/OmslagDeglomdabarnen.jpg

Jag har tidigare tipsat om underbar boken ”De glömda barnen” och är lycklig att kunna berätta att en i bokcirkeln har valt att läsa denna. När man börjar läsa ”De glömda barnen” får man direkt ett sug efter att få läsa mera. Det är en otroligt sorglig berättelse om barn som är bortglömda, oönskade, oälskade av sina närmaste… Vi får följa en flicka som blir osynlig för att hennes Mamma helt enkelt glömmer att tänka på din dotter. Dottern försvinner och hamnar under jorden – där hon tillsammans med andra barn är fast, för alltid, eller tills någon på jorden önskar dem tillbaka igen. Sidorna är ”melerade” och känslan av sot, jord och mörker finns hela tiden med. Berättelsen är unik – den är verkligen sin egen!

OCH HÄR KOMMER LITE FLER TIPS PÅ NYA, FINA BÖCKER ATT UPPTÄCKA I HÖST!

En himla historia – Sofi Hjort & Anna Jonsson

Klass 1 Rönnen – Kristian Hallberg & Charlotte Ramel

Världens bästa kompis – Sören Olsson & Anders Jacobsson

Klantverkarna och konstkuppen – Måns Gahrton & Johan Unenge

Klantverkarna och konstkuppen

AKTUELLA UNGDOMSBÖCKER…

som ni hittar på vår nyhetshylla i Blomstermåla!

The Urbans

Baristas (alla tre delarna)

Baristas : första, andra och tredje boken (pocket)

Eviga glömskans allé

Eviga glömskans allé

En varm vinter

Omslagsbild: En varm vinter

Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner

https://bibblabella.files.wordpress.com/2013/08/d1f4f-iblandvillmanintegc3a4rnagc3a5infastregnetc3b6serner.jpg

Vem kan segla förutan vind (del 3)

Habib – Slutet är nära

Habib: Slutet är nära

Gömd (del 10: House of Night)

Gömd

Barnkolonin

Bröder intill döden

Bröder intill döden

Jag vet vem du är

Jag vet vem du är - bok

Night World (flera delar)

Pretty Little Liars (flera delar)

Välkomna in i biblioteket!

Hälsar

Isabella

Kommentera

