Högläsning & diskussion av ”Gilla hata horan” på högstadiet

Idag satt jag med under klassrådstiden i en åtta och fick ta del av högläsning och diskussioner av boken ”Gilla hata horan”. Jag har tidigare skrivit om boken i ett inlägg HÄR (läs om mina tankar kring boken och varför den är så viktig att diskutera). Först lästes inledningen av boken, därefter gavs tid för reflektion tillsammans kring frågor som berörde mobbning och hierarkiska strukturer i skolan.

Gilla "Hata horan!"

Så här börjar boken:

Jonna och Gloria är vänner. De går i nian på en skola där det finns tydliga uppdelningar i hierarkier. Jonna och Gloria är varken inne eller ute – de lämnas ifred och får vara sig själva. Jonna beskriver allt hon ser på ett levande sätt i färger och metaforer – hur livet i skolan känns i hjärtat och hur strukturerna ser ut. Hon beskriver sig och Gloria som väldigt olika: Gloria är överjordiskt vacker med sitt blonda hår och vackra ögon och sig själv beskriver hon vid sidan av Gloria som nästan färglös och intetsägande. De blev först vänner på skolbiblioteket, när de tog tag i Karin Boyes bok ”Kallocain” samtidigt – de delar sitt intresse för litteratur och när de får tid över sitter de gärna i bibblan och diskuterar dikter och litteratur tillsammans…

Frågor som togs upp i klassen och diskuterades:

Vad kan man göra om någon blir ”toalettdöpt”?

Vad man göra om man ser någon som sitter själv i matsalen?

Vad kan man göra om man får reda på om någon skär sig?

Hur kan man motverka det hierarkiska?

Hur kan man som elev bidra och motverka denna form av mobbning?

Kommentarer från eleverna på frågorna:

– Man kan sitta tillsammans med den som är ensam i matsalen (bryta strukturen).

– Reagera, säga ifrån, säga till någon annan (vuxen som ingriper, trygghetsteam, vem som helst).

– Prata med personen som skär sig (räcker oftast inte). Personen kan behöva professionell hjälp (samtalshjälp, BUP).

– Ta reda på vad det bottnar sig i (att personen skär sig).

Sammanfattande ord:

Oavsett var man befinner sig, finns och kommer det förmodligen alltid att finnas hierarkier som delar in oss i olika grupper. Vi måste stötta varandra och bygga upp varandras självkänsla – visa att vi alla är lika värda!

”Vad är det man glorifierar”? Ta ställning och tänk efter!

LÄS MER!

Friends hemsida – här finns lärarhandledning till boken och mer läsning om mobbning i skolan.

Friendsrapporten 2013 – Friends rapport från 2013 (36 698 barn har svarat på frågor om mobbning) visar bla. var femte barn har blivit kränkt av en annan elev i skolan det senaste året. VIKTIG LÄSNING!

Ur play – Olle Cox (från Friends) föreläsning om hur unga använder sociala medier.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s