Torka aldrig tårar utan handskar

Sällan får jag ett slag i magen av en bok så tidigt i berättelsen som jag får av denna: Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar”, som handlar om hur AIDS-epidemin drog in över Sverige på 80-talet. Det är något med den, som får mig att vilja stänga ute allt annat som sker ute i världen, blunda och bara lyssna till Jonas ord och minnena som ännu finns kvar och som blir så levande så här…

Jag lyssnar på den i bilen (det är den tiden jag har för att hinna ikapp min läsning av böcker för vuxna, all annan tid går åt att läsa barn och ungdomslitteratur, vilket jag gör med stor glädje). Jonas Gardell läser själv sin bok och hans röst är mjuk och skör, den vibrerar lätt och letar sig in i varje vrå av hjärtat. Jag lär sakta känna Rasmus – den vackra pojken som under sin uppväxt på något vis håller sig i bakgrunden från andra människor som finns nära honom i hans liv… samtidigt som hösten glöder ikapp med orden utanför bilrutan och dagen väcker något till liv, lite i taget och för varje kilometer som jag lämnar bakom mig. Jag har inte hunnit alls långt in i berättelsen, så det finns inte mycket mer att säga än så, men karaktärerna står redan bergfasta framför mig. Jag ser dem så tydligt som om jag har känt dem hela mitt liv. Det var länge sedan jag kände så här för en bok. Det är verkligen ett slag i magen. Nu vet jag vem Rasmus är, vem Gabriella (”Bella”) är, vem My är… men ännu har jag inte fått lära känna Benjamin. Jag längtar efter att få läsa vidare och känna att jag lämnar ännu en dag bakom mig samtidigt som jag färdas längre och djupare in i berättelsen och en annan tid, men inte en annan värld… Det här är ju samma plats och här finns samma människor… Och vi behöver öppna hjärtat lite, lite till för att tillsammans göra världen lite, lite varmare. När jag ser och lyssnar till Jonas Gardell i en intervju med honom om ”Torka aldrig tårar”, kan jag känna hur nära han är till tårar. Och jag hoppas så mycket att det är ett tecken på att världen redan är på väg åt rätt håll och att den redan är lite varmare…

Bild

Vill också tipsa er om en intervju som går att se HÄR med skådespelarna i ”Torka aldrig tårar utan handskar”, Adam Pålsson & Adam Lundgren. De pratar mycket om varför de tycker det är så viktigt att se serien ”Torka aldrig tårar”… och varför det kändes så naturligt att vara med och skildra Rasmus och Benjamin – deras kärlekshistoria och den samhällsskildring som står i fokus i böckerna och tv-serien.

Det finns även ett klipp med manusförfattaren Jonas Gardell & regissören Simon Kaijser på samma sida (svt play). Jonas berättar bland annat varför de bestämde sig för att göra hela tv-serien innan alla böckerna i romansviten kommit ut. Det är så fint att höra Jonas prata om böckerna och säga att nu äntligen får man prata om det, äntligen får man sörja och minnas alla dem som dog i sjukdomen. Han menar att det känns som en upprättelse.

Trevlig helg till er alla!

Önskar Isabella

En reaktion på ”Torka aldrig tårar utan handskar

Kommentera

