JENNY JÄGERFELD & hennes senaste ”Jag är ju så jävla easy going”…

Nu är det dags att ta farväl av Jenny Jägerfelds senaste ungdomsroman med en titel som lyder ”Jag är ju så jävligt easy going”. Allt började när jag skulle välja resebok inför Stockholmsresan…

Jag älskar verkligen att läsa ”Jag är ju så jävla easy going”. Jag hade aldrig läst någonting tidigare av Jenny Jägerfeld. Visst känner jag till ”Här ligger jag och blöder”, men hade aldrig fått tid över för att bekanta mig närmare med hennes författarskap… Under bokmässan i Göteborg såg vi hennes senaste ”crossover”-verk precis överallt. Och jag var nära att köpa den flera gånger. Men så blev det helt enkelt inte av. Inte förrän för några månader sedan, när den hade frontats på nyhetshyllan och jag var i färd med att välja en resebok inför resan till Stockholm. Jag valde mellan Jenny Jägerfelds ”Jag är ju så jävla easy going” och ”Himlen börjar här”. Men den sistnämnda verkade lite väl sorglig för min sinnesstämning, så det blev Jenny Jägerfeld!

Så här ser förresten ”Himlen börjar här” ut. Vackert omslag eller hur? Den väntar på mig i bokhyllan hemma och en vacker dag får ni höra mer om den här…

IMG_3740

Men nu! Tillbaka till ”Easy going”…

Jag blev fullständigt knockad. Det räckte med några få meningar, så var jag fast. Språket är som ett fyrverkeri av alla regnbågens färger och av lika många outforskade färger som våra ögon aldrig tidigare har sett. Känslan är att språket exploderar och börjar glöda, för att aldrig, aldrig mer slockna och dö ut… Nu har det säkert gått en vecka sedan jag läste ut boken och ändå kan jag inte släppa den. Det här är ett försök att stanna kvar i Joannas värld och i den, som hon själv beskriver det: ”freakshow” som pågår i hennes hjärna…

Joannas uppenbarelse och underbara mix av olika och ganska udda personlighetsdrag, spred en tidig känsla (ironiskt nog) av ett lugn över hela boken. Och detta trots (eller snarare på grund av) att Joanna är alla annat än lugn. Jenny Jägerfelds kapiteltitlar är helt underbara. Den ena överträffar den andra:

”De innerligt älskade, de i evighet saknade”

”Ett blylager över huden”

”Varför leva i nuet när man kan vältra sig i det förflutna?”

”Ett betongblock från himlen”

Hon måste älska att klura ihop långa och adjektivspäckade meningar, för den glädje man känner när man läser dem, måste skvallra om att hon hade det fantastiskt roligt när hon skrev boken.

Här kommer ett litet smakprov för er som inte har läst Jenny Jägerfeld tidigare:

”Jag visualiserade hur en vit, nästan genomskinlig doftslinga virvlade genom luften, från hennes hals och handleder rakt mot mitt ansikte. Ett liggande, böljande ”s”, som i en tecknad film. Det var en tung, söt doft. Vanilj, mysk och övermogna äpplen. Rosor som blommat ut. Mitt hjärta slog så hårt där bakom revbenen att det kändes som om det skulle slå sig ut”.

Visst är det vackert? Det är bokens 18e mening, alldeles i början och vi har ännu inte fått lära känna huvudpersonen, men vet ändå att hon heter Joanna. Ändå förstår man som läsare att det händer någonting stort och omvälvande där och då i bussen, där Joanna sitter bakom en annan tjej som heter Audrey och som hon senare skriver ”inte ens är särskilt trevlig”. Hon känner det hon känner, men kan samtidigt inte förstå varför och hur hon kan känna det, för någon som är så hård, okänslig och med en sådan stålrustning till attityd som Audrey… Och jag tror det är just därför, på grund av att Joanna hela tiden tycks ha som två olika personligheter, eller kanske rent av flera olika, som man som läsare blir så förbryllad och förälskad i texten och i berättelsen. Man vill inte sluta läsa. Och man läser febrilt tills boken är slut. Och slutet ÄR lika bra som början…

Rent konkret handlar boken om:

Joanna som har ADHD och som enligt henne själv har en hjärna som är ett ”nöjesfält vid högsäsong” eller ett ”analogt twitter”.

Joanna har en mamma som är en misslyckad författare, som aldrig ger upp sin dröm om att ge ut en bok. Detta resulterar i att hon inte har ett vanligt jobb, utan spenderar flera år åt att skriva på böcker som aldrig ges ut.

Joanna har en pappa som är så deprimerad att han aldrig lämnar soffan. Han spenderar dagarna åt att sitta fastklistrad i soffan och tittar på frågesportprogram på tv. För Joanna känns det mer och mer som om hennes pappa har försvunnit och gett upp livet. Han säger ibland knappt hej till henne när hon går förbi och är helt omsluten av ett mörker som äter upp honom.

Joannas familj får det allt svårare ekonomiskt och detta resulterar i att hennes mamma en dag säger att de inte har råd att köpa Joannas medicin. Det blir bokstavligt talat kaos i Joannas medvetande och hon trasslar in sig i en knarkaffär för att desperat få in pengar till sin medicin. Men mitt i allt detta kaos finns Audrey och Joanna blir kär…

IMG_3812

IMG_3732

RÖSTER OM ”JAG ÄR JU SÅ JÄVLA EASY GOING”:

”Sällan har vi sett en svensk roman med så mycket fart, driv och jävlar anamma. Det är vasst, argt och helgalet på en och samma gång”
– Svenska Dagbladet

”Jägerfeld är skarp i såväl iakttagelse- som formulerings- förmåga och en fröjd att läsa. Inte många kan så naturligt skildra allvarliga ämnen med så här mycket humor.”
– Göteborgs-Posten

TYCKT OM BOKEN PÅ BLOGGAR:

Fina bokbloggen ”Fiktiviteter” berörs och tycker den är riktigt bra…

Boktjuven” vill stjäla Jägerfelds ”gestaltning av aningslösa vuxna”…

Bokfreak” skriver så här: ”Det fantastiska språket exploderar”…

INFÖR JULLEDIGHETEN, VILL JAG TIPSA ER OM ATT LYSSNA PÅ EN PODCAST!

Den ultimata mysfaktorn infinner sig, när man kurar ihop sig i soffan (kanske snöar det lätta bommuls-snöflingor utanför fönstret) tillsammans med en smartphone/padda/dator och lyssnar på någon av dessa utvalda podcasts om litteratur och läsning:

Mellan raderna

¨Mellan Raderna

Allt vi säger är sant

Deckare

Bokpodden med Bokhora

Bokpodden

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

ÖNSKAR BIBBLABELLA!

Kommentera

