Nystartad elevgrupp mot nätmobbning på en av mina skolor: HEJA Mediegruppenz!

Hej!

I dagens inlägg skulle jag vilja berätta om något fantastiskt fint som har hänt på en av mina skolor!

Känner ni till ”MediegruppenZ”? Den består av tre unga tjejer som heter Linnéa, Nora och Wilma, som går på mellanstadiet i Fliseryd. Sent i höstas kom de tillsammans på en idé om att starta en grupp för att, på olika sätt, ta ställning mot nätmobbning.  Allt började när jag träffade tjejerna för att intervjua dem inför en föreläsning som jag skulle hålla i Stockholm i december månad, om sociala medier. På deras nystartade blogg med adressen: mediegruppenz.wordpress.com har Wilma skrivit och berättat om hur det gick till när gruppen startades.

MEDIEGRUPPEN HITTAR NI HÄR, PÅ DERAS BLOGG!

Visst är det fantastiskt och visst blir man stolt och genom-glad när man får höra om detta finfina initiativ, som kommer helt och hållet från tjejerna själva!?

Tillsammans har de nu hunnit presentera sitt arbete och tankarna inför hur de vill jobba vidare med detta under våren, för alla sina lärare och för sin egen klass, årskurs 5 och 6 i Fliseryd. Under våren kommer de att fortsätta sin ”turné” med fler klassbesök för de lägre årskurserna. Jag lovar att berätta mer för er när det närmar sig och tills dess kan ni följa deras arbete på deras blogg, där de även ger boktips i ämnet och berättar mer om olika sociala medier och nätverk.

Jag vill också passa på att tacka tjejerna för att de har inspirerat mig och lärt mig mer hur barn och ungdomar använder och tänker kring sociala medier! Slutligen vill jag önska dem lycka till med sin fina blogg och deras paroll: ”Bekämpa nätmobbning med oss”!

Nu vill jag önska er alla en trevlig helg!

//Isabella

Kommentera

