Tillbakablicken över året som gått… 2013!

Nu är det dags att blicka tillbaka på året som gått! Här bjuder jag på en liten tillbakablick i form av ett kollage i bilder som jag har tagit under år 2013!

(Fotona är tagna av mig, Isabella och de flesta av dem finns även på min Instagram där jag heter @bibblabella).

Ni får gärna använda mina bilder, så länge ni anger mig som ”upphovsman”. Ni kan även länka tillbaka till min blogg, så att den som klickar på bilden länkas tillbaka till mig; ursprungskällan. Jag uppskattar även om ni skickar iväg ett mejl till mig där ni skriver att ni har använt någon eller några av mina bilder. Min mejladress är: isabella.johansson@monsteras.se

Med vänliga hälsningar,

Isabella

IMG_4267

cropped-bibblabella-dec-2012-145.jpg

Bibblabella dec 2012 063

Bibblabella dec 2012 040

Bibblabella dec 2012 012

Bellas bilder januari 2013 336

Bibblabella dec 2012 251

Årets första månader gick i vitt… Det var vackert och gnistrande.

IMG_1079

Fina boken ”Anna & Simon” var en av böckerna jag läste år 2013.

IMG_2814

Jag hade bokcirklar på Elevens val för åk 4-6 i etapper under hela året. Här sitter vi och läser högt ur en bok tillsammans i bibblan.

IMG_2223

I Fliseryd är jag ”bortskämd” med att få lappar och brev från eleverna. Här har jag fått en önskelista över böcker att köpa in till skolans bibliotek. Gissa om jag blir glad och tänker att jag har världens bästa jobb?!

IMG_1668

Ibland skriver även jag lappar. Här har jag tipsat om serien ”Pretty Little Liars” som jag vet är en favorit bland tjejerna i 5/6an i Fliseryd.

IMG_2834

Två underbara böcker att läsa högt ur och att titta på bilderna och prata om. Jag hade sagostund för förskoleklasserna några veckor på fredagarna och läste bland annat ur dessa…

IMG_3374

Illustration hämtad ur boken ”De glömda barnen” av Anette Skåhlberg, som var en av de bästa böckerna jag läste 2013.

IMG_1555

Strumpmannen. Vilken mysig och spännande liten serie det är! I just denna boken får vår lille strumpman kärleksbekymmer… ❤

IMG_1604

Jag läste den och blev lite besviken, precis som många andra blev. ”Den första flickan skogen möter” började väldigt bra, men slutet blev en besvikelse… Ändå måste man ju säga, är omslaget väldigt snyggt!

IMG_1666_2

IMG_1576

IMG_1571

IMG_3497

IMG_3512

IMG_3639

IMG_3674

IMG_2978

Vi läste och vi läste och vi pratade och vi läste… Fler härliga bilder från mina bokcirklar med eleverna på Krungårdsskolans mellanstadium.

IMG_2926

Så här såg det ut ibland på Instagram när jag tipsade eleverna om böcker. Här har jag använt en app som gör att man kan skriva över bilden. Boken jag läste heter ”Du och jag” och är skriven av Katarina von Bredow. Kan verkligen rekommenderas att läsa!

IMG_3648

Ännu en riktigt bra bok att högläsa tillsammans! ”Skuggan i väggen” av författaren Kerstin Lundberg Hahn är älskad av en hel klass i Blomstermåla <3.

IMG_2984

Så här såg min pågående läsning ut vid ett tillfälle under hösten. ”Aprilhäxan” blev en ny favoritbok – den gjorde mig stum, vilket språk och vilken författare hon är Maj Gull Axelsson!

IMG_2959

IMG_3672

En annan bok som berörde var John Greens ”Förr eller senare exploderar jag” om två cancersjuka ungdomar som träffas och blir djupt fästa vid varandra.

IMG_1663_2

Fint i hyllan med nya böcker och en ny ”pockethylla” för ungdom.

IMG_1782

Fusklappar för bokprat 😉

IMG_1665_2

IMG_2838

Mårten Melins böcker kan man förälska sig i. Så fina både på utsidan och insidan.

IMG_1993

Sista delen i serien ”Delirium” av Lauren Oliver kom till slut på svenska. Jag läste den och tyckte riktigt bra om den, även slutet!

IMG_2835

Detta var första boken jag läste av Viveca Sjögren och nu letar jag febrilt efter fler av henne! ”Himmel över Hassela” var helt enkelt underbar och den rekommenderar jag varmt, kanske speciellt passande för killar?

IMG_3964

Jag läste ”Frost” och bekantade mig med huvudpersonerna Grace och Sam. Människa och varulv som förälskar sig i varandra. En fin och vacker kärlekshistoria värd att läsa i lugn och ro, helst när det är frost eller snö ute.

IMG_3812IMG_3733

Fina, fina, fina (jag har inte tillräckligt med superlativ för denna bok) ”jag är ju så jävla easy going”! En av mina absoluta favoriter detta året, läs den snälla, rara!

IMG_1738

På väg till och från Bokmässan i Göteborg i år, fick denna boken av Emma Granholm hålla mig sällskap. En mycket fin ungdomsbok om kärlekens omvägar, skulle man kunna säga <3.

IMG_7751

Så här kan det se ut ibland på en skolbibliotekariers arbetsplats. Av någon oförklarlig anledning går alla böckerna i svart.

IMG_4364

Jag läste crossover-boken ”Antiloper” av Ester Roxberg. En ganska sorglig historia som är tillägnad författarens vän som tog livet av sig i unga år.

IMG_1485

Jag läste ”Malin + Rasmus = sant” som jag gillade starkt!

IMG_1548

Martin Widmark blev även detta år vår mest utlånade barn och ungdomsförfattare! Inte konstigt, när han skriver så fantastiska och härliga böcker som denna Nelly Rapp – deckare: ”Vampyrernas bal”.

IMG_4136

Under en bokcirkel hade vi tema: ”kortprosa” och läste Ingrid Olssons kortromaner. Det krävdes mycket tålamod för att ta sig igenom bara några få rader. Det tyckte i alla fall bokcirkel-medlemmarna! Vilket visar på behovet av att vi läser för att utmana och utveckla vår fantasi ännu mer.

IMG_1924

Coraline. En liten pärla. Här i serie-format.

IMG_3712

IMG_3815_2

Det hände mycket i slutet av år 2013! Jag var i Stockholm på konferensen ”Skolbibliotek 2013” som föreläsare under första dagen.

I december, strax innan jul ringde även radion upp mig och jag blev inbjuden till att vara med i deras studio och prata om mitt arbete som skolbibliotekarie!

Kommentera

