Två böcker att upptäcka, läsa och minnas, under vintergråa dagar…

Bok nummer ett:

FLYT SOM EN FJÄRIL, STICK SOM ETT BI

Elin Nilsson | Flyt som en fjäril, stick som ett bi.

Denna boken alltså. Jag har inte läst den, vilket man skulle kunna tro, men efter att ha läst alla positiva kommentarer och recensioner om denna bok, vet jag att jag inte kommer undan! Här kommer några fina exempel på andra som läst Elin Nilssons senaste bok och blivit lyckliga:

Johanna Lindbäck, som är läsambassadör, avslutade exempelvis sin recension så här:

”I väntan på den tycker jag att högstadielärare ska läsa den här och överväga som gemensam bok i sina klasser. Det handlar mycket om sport och styrka, om relationsproblem som alla går igenom, och så finns ju den där WoW-amöbabrorsan som är det mest avskräckande exemplet jag läst på länge”…

Och Stina Nylén skriver så här för Göteborgsposten:

”Elin Nilsson vänder sig smidigt mellan vasst och mjukt, mellan dråpligt och innerligt, mellan djupandning och klaustrofobi – och det finns faktiskt ingenting i den här romanen som inte sitter på exakt rätt plats”.

Visst går det inte att värja sig, när man läser så fina recensioner?! Man kan inte annat än bli väldigt nyfiken… På måndag ska jag ha bokprat för särskolan igen och denna gång har jag bestämt mig för att presentera ”Flyt som en fjäril, stick som ett bi” av Elin Nilsson.

Ni som blir nyfikna, kanske även vill läsa hennes första ungdomsroman, ”Istället för att bara skrika”? Så här ser den ut:

http://flaskposten.files.wordpress.com/2012/01/istallet_for_att_bara_skrika1.jpg

Gå gärna in och läs en fin intervju med författaren på Flaskposten! HÄR hittar ni den!

Bok nummer två:

BALLADEN OM EN BRUTEN NÄSA

Just nu håller jag på att läsa en mycket speciell, fin och lite sorglig bok som heter ”Balladen om en bruten näsa”. Också denna fina, fina bok blev jag först nyfiken på efter att ha läst om på Bokhora redaktion, HÄR.

Och så här skriver Carolina på sin blogg ”Carolina läser”, där hon ringar in vad hela boken handlar om med några få meningar:

”Boxning, opera, social misär och en kärleksfull mamma med alkoholproblem och grav övervikt – det är en nästan omöjlig kombination. Men lägg nu till en Ada, som egentligen är en sån som inte borde hänga med Bart enligt alla ”regler” eftersom hon tillhör en inne-krets i skolan. En Ada, som för sitt liv inte kan vara tyst om en hemlighet. Och en Ada som inte bryr sig om att Bart är en sån man inte bör beblanda sig med, och som får höra honom sjunga, och som tar sig in i hans liv vare sig han är beredd på det eller inte. Ja, då har du den här boken om Bart”.

En rörande beskrivning av en rörande bok som jag precis har börjat lära känna och precis börjat läsa. Jag får berätta mer om vad jag själv tyckte om den sen.

Nu får jag önska er alla en trevlig helg med en hel del läsning hoppas jag!

/Bibblabella

Kommentera

