Projekt Fladdermus!

PROJEKT FLADDERMUS HAR STARTAT!

”PROJEKT FLADDERMUS” är ett samarbete mellan klassföreståndaren Annika, skolbibliotekarien Isabella och VFU-studenten/ den blivande läraren Denise på Krungårdsskolan i Blomstermåla, vecka  9 – 11.

Några veckor tillbaka har vi setts och planerat inför projektet som är ett mindre IKT-projekt med fokus på informationssökning och källkritik för  eleverna i åk 2.

I går träffades vi för allra första gången för lite sagostund och högläsning i bibblan. Jag, (Isabella) läste högt ur en jättesöt liten berättelse/faktabok om fladdermusen och ända tills då var det ännu okänt för eleverna vad projektet skulle handla om! Boken jag talar om är skriven av författaren Bengt Erik Engholm och ser ut så här, för alla nyfikna:

Högläsningen om fladdermusen väckte mängder av frågor hos de nyfikna och fantasifulla tvåorna, men de fick inte svar på så många. Istället fick de lova att spara dem alla i ”frågebanken” för att ta reda på dem under dessa veckor då vi arbetar med projektet i syfte att bli experter på fladdermusen!

Eftersom det är ett IKT-projekt i grund och botten, har vi delat in klassen i tre olika grupper:

BIBLIOTEKSGRUPPEN – I biblioteket med Isabella

IPAD-GRUPPEN – I klassrummet med Denise

DATOR-GRUPPEN – I klassrummet med Annika

Innan projektet drog igång idag, hade klassen fått en grundlig genomgång av källor och källkritik på nätet av lärarkandidaten Denise. Detta gjorde att de redan från start, visste vad en källa är och vad det innebär när man är källkritisk.

Dagens lektion gick ut på att finna olika källor i grupperna (för min del var vi i biblioteket och letade efter böcker om fladdermusen) för att därefter gemensamt välja ut de två bästa källorna, utifrån det vi skulle ta reda på. Vi kommer arbeta med en tankekarta och öva extra mycket på hur man plockar ut stödord under morgondagens lektion.

Nästa vecka kommer vi påbörja läsning och bearbetning av texterna och tankekartorna. Det blir en slutredovisning av projektet vecka 11, då vi kommer få se en massa fina affischer om fladdermusen! Vi kommer även att jämföra de olika gruppernas slutresultat, diskutera vad vi kommit fram till och väga för och nackdelar när det gäller informationssökning och material i ämnet.

Hälsningar,

Isabella!

6 reaktioner på ”Projekt Fladdermus!

  1. Vad kul att ni läser min och Jojos bok! Och vilka fina saker ni gjort. Jag blir jätteglad när jag ser det. Kram till er alla!

    1. Bästa Bengt-Erik Engholm (och Jojo)!

      Tusen tack för ditt fina svar till oss! Vi blir jätteglada över att du blev så glad över att höra att vi har läst din och Jojos bok! Vi vill passa på att tacka Er för en helt underbar bok :). Vi har använt den jättemycket i skolan, när vi har arbetat med fladdermusen, på sagostunder och i källkritiksprojekt. Så roligt att du har hittat hit till bloggen Bibblabella och till oss!

      Kram från oss alla 🙂

      1. Jag blir så glad varje gång jag ser att nån läser mina böcker, och särskilt glad blir jag när man verkligen GÖR nåt av dem! För två veckor sedan var jag på Öland och träffade mer än 170 förskolebarn som också jobbat med Fladdermöss. Det var helt euforiskt. En jättefin utställning på biblioteket i Färjestaden. Ni får gärna titta på bilderna därifrån på min facebooksida https://www.facebook.com/forfattarebengterikengholm om ni har lust. Min hemsida är på gång men inte riktigt klar än. Titta gärna in på http://www.barnensbibliotek.se också, där jag är månadens författare. Hälsa alla!

Kommentera

