Och bara en ping-back away…

Kära författare, ni är ju livs levande och bara en ping-back away…

Nu i veckan har jag blivit glatt överraskad flera gånger om! Och alla gångerna har orsaken till min barnsliga lycka varit författare som på ett eller annat sätt visat sig vara livs levande! Detta blogginlägg eller kanske snarare öppna brev, blir därför tillägnat er,författare som på ett eller annat sätt har korsat eller kommer korsa min eller elevernas väg genom livet…

Nu ska jag berätta!

En dag plingade det till i min mobil. Jag hade ett nytt meddelande i inkorgen och en kommentar på min blogg som väntade på att få bli godkänd och publicerad. Kommentaren var från Bengt-Erik Engholm (!) Författaren till boken om fladdermöss som jag läste som högläsningsbok på vår allra första lektion i vårt ”Projekt Fladdermus”! Gissa om mitt hjärta slog dubbla fladdermusslag?! Han skrev så här som reaktion på det jag skrivit och berättat om vårt fladdermusprojekt:

”Vad kul att ni läser min och Jojos bok! Och vilka fina saker ni gjort. Jag blir jätteglad när jag ser det. Kram till er alla!”

Jag var tvungen att dubbelkolla flera gånger om, så att jag verkligen hade sett rätt. Och när jag hade hunnit smälta det lite, skrev jag ett svar tillbaka:

”Bästa Bengt-Erik Engholm (och Jojo)!

Tusen tack för ditt fina svar till oss! Vi blir jätteglada över att du blev så glad över att höra att vi har läst din och Jojos bok! Vi vill passa på att tacka Er för en helt underbar bok 🙂. Vi har använt den jättemycket i skolan, när vi har arbetat med fladdermusen, på sagostunder och i källkritiksprojekt. Så roligt att du har hittat hit till bloggen Bibblabella och till oss!

Kram från oss alla”

Svaret från Bengt-Erik Engholm kom nästan omedelbart direkt och löd såhär:

”Jag blir så glad varje gång jag ser att nån läser mina böcker, och särskilt glad blir jag när man verkligen GÖR nåt av dem! För två veckor sedan var jag på Öland och träffade mer än 170 förskolebarn som också jobbat med Fladdermöss. Det var helt euforiskt. En jättefin utställning på biblioteket i Färjestaden. Ni får gärna titta på bilderna därifrån på min facebooksida https://www.facebook.com/forfattarebengterikengholm om ni har lust. Min hemsida är på gång men inte riktigt klar än. Titta gärna in på http://www.barnensbibliotek.se också, där jag är månadens författare. Hälsa alla”!

Några dagar senare (så sent som idag), plingade det till igen i min inkorg och denna gången var det en så kallad ”new pingback waiting approval on Bibblabella” som skulle modereras/godkännas. Jag började läsa och kände igen mina egna ord i texten jag skrivit (igår) om Mårten Melins senaste bok ”Liksom helt magiskt”. När jag kommit till slutet av texten, började det långsamt gå upp för mig vem det var som hade ”pingat” mitt blogginlägg. Det var förstås, som ni säkert redan gissat, Mårten Melin. Och han gillade min recension av hans bok. Eller som han skrev:

”Gillar kanske är ett för mesigt ord för en sådan fin recension …?”

När jag nu sitter och skriver detta, inser jag att det måste vara en arbetsskada bland oss bibliotekarier… Det här att vi sysslar, donar, pysslar, läser, tipsar och pratar oss varma om böcker till livs levande elever och lärare, men sällan reflekterar och stannar upp och tänker på att det ju finns en författare i andra änden som självklart måste bli hur glad som helst av att få veta detta! Precis som vi, både jag, eleverna och lärarna, blir hur glada som helst av att få veta att författarna blir det av att VI läser DERAS böcker. Visst är det fint när man tänker på det? Hur böckerna blir en brygga mellan oss och att vi genom ett visst antal bokstäver i en viss följd efter varandra och mellan två pärmar får möjlighet att träffas och trots att vi är främlingar för varandra, plötsligt har någonting (stort) gemensamt. Det är rörande fint tycker jag!

Författarbesök är verkligen en bra uppfinning! Vi kommer snart att få besök (i Mönsterås kommun) av Lotta Olsson (som besöker förskoleklasserna) och av Magnus Nordin (som besöker högstadiet och gymnasiets elever).

Men glöm nu inte detta: att det finns (eller har funnits) en livs levande författare bakom varje bok… och ibland bara en ping-back away…

Jag tror vi behöver påminna varandra om detta oftare, eller hur kära författare?

 

2 reaktioner på ”Och bara en ping-back away…

  1. Det betyder ALLT att ni bibliotekarier (och kanske främst skolbibliotekarier) pratar om böckerna och tipsar eleverna om dem, för utan er skulle mina böcker i alla fall vara döda på en kvart ungefär. Det är på biblioteken de lever. Skolbibliotek+skolbibliotekarie+författarbesök=guldläge för läsning, läsförståelse, läsupplevelser och läsglädje. Tänk om alla förstod det! Och tack igen för de fina orden om min bok, det värmer.

    1. Hjärtligt tack för så fina och kloka ord, det värmer att höra och veta! Jag kommer bära med mig de orden – de betyder väldigt mycket för mig som skolbibliotekarie!

      Tusen tack, återigen, för att du finns Mårten Melin och för att du tänker så kloka tankar och har en så underbar fantasi, som du vill dela med dig av i dina FANTASTISKA böcker 🙂

Kommentera

