Evelina gästbloggar: ”Vi måste prata om hypade böcker”

Det finns böcker som det skrivs, twittras, bloggas, facebookas (med mera) om, så det bildas en sådan hype att man knappt vågar läsa dem när de kommer ut. Kommer den där nya ungdomsboken som tokhyllas på alla bloggar vara lika bra för mig? Ofta är det inte så. Tyvärr.

Jag vill gärna förstå vad som är så bra med de där böckerna och därför läser jag en del av dem. Tyvärr blir jag ofta besviken. Det bästa exemplet jag stött på är ”The fault in our stars” av John Green som på svenska heter ”Förr eller senare exploderar jag” (här skulle jag kunna göra ett långt mellaninlägg på temat ”Vi måste prata om hur titlar översätts”, men det blir kanske en annan gång). Jag hade hört och läst mycket bra om John Green, men jag hade inte läst något av honom. Men nu bestämde jag mig för att läsa ”The fault in our stars”. För så dålig kunde väl inte boken vara när alla hyllade den?

forr-eller-senare-exploderar-jag

Jag valde att läsa boken på engelska med baktanken att om den är dålig så kan jag inte skylla på översättningen (och för att jag tycker att den svenska titeln är vedervärdig). Kort sagt så handlar boken om tjejen Hazel Grace som har cancer och tvingas in i en stödgrupp där hon träffar killen Augustus. Och kan ni gissa vad som händer sen? Det kunde jag. Kan ni gissa vem som dör i slutet? Det kunde jag. Hazel och jag kom på kant redan från början på grund av hennes namn. Jag tycker nämligen Hazel Grace låter som Hetzel Gretzel vilket får mig att tänka på en kringla med salt på. Förstår ni att det uppstod problem i läsningen? Eftersom jag inte fastnade för någon av karaktärerna så blev det inte att jag kände för eller med dem.

Jag kan förstå att andra tycker att boken är sorglig och att de fastnar i kärlekshistorien, men för min egen del så är boken lika engagerande som reklambladet från ICA.

En nyligen hypad bok som jag inte kommer att läsa är ”Det handlar om dig” av Sandra Beijer. Den handlar om en tjej som träffar en kille på en fest (och jag blir uttråkad bara av att skriva den meningen). Här måste vi också ta en titt på omslaget. Isabella sade att hon tycker att det föreställer en flickrumstapet och jag kan bara hålla med.

sandra

Jag har dessutom redan spånat på titlar till uppföljarna. Bok två kan heta ”Det handlar om oss” och bok tre kan heta ”Det handlade om mig”. Det skulle alltså kunna bli en trilogi om ung kärlek i dagens Stockholm.

Och här har vi anledningen till att jag inte kommer att läsa boken, för när det är roligare att spåna vidare kring titeln än att läsa baksidestexten så är det kört.

Jag respekterar alla som har skrivit en bok och gett ut den. Det är ett enormt jobb. Sedan kan inte alla böcker passa alla läsare. Ni har kanske redan listat ut att kärlekshistorier och samtida, verklighetstrogna ungdomsböcker inte är vad jag läser. Personligen läser böcker inom genrerna dystopier, skräck, fantasy, steampunk och så vidare. Men ibland måste man våga sig utanför sin trygghetszon! Om man har tur så upptäcker man nya spännande genrer och böcker. Om inte så bekräftar man vad man inte tycker om och varför man inte tycker om det.

Däremot så uppskattar jag ofta titlarna på de böcker som inte är min typ av litteratur. Ta till exempel Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Jättebra titel! I mitt huvud låter det som en rolig bok, men så fort jag läser baksidestexten på boken inser jag att det inte är en bok för mig. Men jag kan tänka mig att rekommendera den bara på grund av titeln.

Detta inlägg är för alla dem som någon gång läst en hypad bok och inte fattat grejen med den. Det är ok, ni är inte ensamma! Man behöver inte tycka om en viss bok bara för alla andra gör det. Däremot kan det vara bra och bilda sig en uppfattning om boken innan man funderar på att köra den genom pappersstrimlaren. Isabella och jag har upptäckt att det ofta blir roliga och intressant diskussioner om man tycker helt olika om en bok. Finns det några hypade böcker som ni har läst och inte tyckt om?

Skribent: Evelina Magnusson

Kommentar från Bibblabella/Isabella:

Stort tack Evelina, för ditt fina och himla roliga inlägg!

Jag tror igenkänningsfaktorn är hög för många som läser detta. Men som Evelina skriver, välkomnar vi varandras och andras olikartade åsikter om allt som har med litteratur att göra. Evelina och jag har under våra många och livliga diskussioner om böcker, kommit fram till att vi ibland råkar tycka likadant och ibland inte… Det är ju det som är den stora tjusningen med att samtala om böcker, eller hur?! Annars skulle det bli ganska tråkigt och oförutsägbart. Så om ni mot förmodan alltså inte skulle tycka likadant, är ni mer än välkomna att kommentera här på bloggen! (Och självklart är ni lika välkomna om ni håller med!) Och skulle det vara så att ni till och med, tack vare Evelinas inlägg blir jättenyfikna på böckerna som hon nämner, kan ni klicka er vidare på de röda länkarna här nedan!

Jag kan i alla fall lova att jag kommer läsa Sandras bok ”Det handlar om dig” och att jag har sett fram emot det! Den ligger just nu i min ryggsäck och kommer läsas under påsklovet. Nu återstår bara att se om jag kommer hålla med Evelina eller inte…  Jag ser i alla fall fram emot samtalet med Evelina när jag har läst ut den! 🙂

Det handlar om dig – Rabén & Sjögren

Om boken på Sandras blogg ”Niotillfem”

Bokhora om ”Förr eller senare exploderar jag”

Sandra Beijer om ”Förr eller senare exploderar jag”

Glad Påsk till Er Alla!

En reaktion på ”Evelina gästbloggar: ”Vi måste prata om hypade böcker”

Kommentera

