Två städer

TVÅ STÄDER

Jag känner att mina tankar om böcker jag nyligen har läst har tenderat att bli ganska så superlativ-späckade. Men det kan inte hjälpas när man läser så många bra böcker under så kort tid! ”Två städer” av Eva Susso är ännu en av dessa riktigt härliga sommarlovsböcker! Spontant kan jag känna att den kanske lämpar sig bättre i ungdomshyllan än för mellanstadiet, då det är ganska mycket text (300 sidor) och mycket hoppande fram och tillbaka i tid, rum och person… Men rycks man med i den spännande berättelsen, tror jag inte det ska vara några problem.

”Vad spelade det för roll om jag frös ihjäl där jag låg på den hårda klippan? Om hela världen bara är sten kommer vi aldrig att hitta någonstans att bo. Stenar kan man varken äta eller dricka. Stenar kan man inte prata med. Ensam är man ingenting”.

Leon vet inte hur länge han har vandrat runt i denna karga ökenvärld med sin schäfervalp Devil som enda sällskap. Han vet heller inte om han och hunden är de sista levande på jorden eller om någon annan människa har överlevt den fruktansvärda naturkatastrof som drabbade jordytan den dag då Devil föddes. Men när Leon äntligen möter andra människor, får han smaka på ett annat liv där allt går ut på att rädda sitt egna skinn. De människor och rovdjur som Leon och Devil möter i öknen, vill dem bara ont och det slutar ofta bara med ännu mera olycka… Tills de en dag kommer fram till ett stort berg där en gammal kvinna tar emot dem, ger dem mat och erbjuder dem att bo där med henne. Tack vare Rut som kvinnan heter, får Leon och Devil nya krafter av de örter hon odlar i sin grotta. Leon bestämmer sig trots allt för att till slut lämna Rut och den trygga platsen för att bege sig ut i vildmarken. Han känner i hjärtat att något stort och speciellt väntar på honom och han längtar efter att finna en hel civilisation med människor där han kan leva och vara lycklig igen.

På sin fortsatta vandring träffar han en flicka vid namn Anja. Deras möte är till en början lite spänt, men ganska snart vet de i sina hjärtan att de två hör ihop. De ligger vakna på nätterna och pratar i flera timmar i sträck. De blir nästan blixtförälskade i varandra och fortsätter sin vandring hand i hand tillsammans med hunden Devil.

Deras längtan leder dem till slut fram till en jättelik mur av enorma stenar och torra lavar. Anja och Leon är helt säkra på att en paradis-värld där man slipper gå hungrig och får sova i mjuka sängar väntar på dem där bakom muren. Istället blir det en chock för dem när de inser att världen där innanför är raka motsatsen. Där lever människorna uppdelade i två olika städer – kvinnorna och männen är separerade från varandra. Männen som föds innanför murarna i den ”Rika staden” får lära sig att kvinnorna i den ”Fattiga staden” inte är lika mycket värda. Det uppstår därför ett hat mellan städerna som härskaren och diktatorn ”él-Tyrann” utnyttjar i hemlighet. Anja och Leon tvingas också leva isär, men de verkar vara de enda som har viljan och modet till att verkligen utmana samhället…

MINA TANKAR OM BOKEN:

För mig känns ”Två städer” som en blandning av ”Mio min Mio” och ”Delirium”- på ett bra sätt! Den har många viktiga ingredienser som gör den till en bok med hög spänningsfaktor och jag läser den i ett högt tempo med stor iver över att få veta mer om vad som ska hända med Anja, Leon, Devil och alla de andra som vi lär känna i boken.

Minus & Plus med boken:

Det kan i och för sig vara lite knepigt att hålla isär händelserna i tid och rum, eftersom Anja och Leon har ”egna kapitel”. Dessutom får vi även följa tiden i ”Vildmarken” (innan Anja och Leon kom fram till muren) och tiden ”Bakom muren” parallellt, vilket kan ställa till det ännu mera om man kanske inte rycks med i berättelsen och tycker den är spännande från början. Jag tycker även det är synd att slutet känns lite väl förutsägbart. Jag hade ganska tidigt räknat ut vad som skulle hända och ändå (vilket ju är ett stort plus) känns det spännande från början till slut. Allt som allt tycker jag att det är en bra bok och jag rekommenderar den varmt!

Titel: Två städer

Författare: Eva Susso

Förlag: Rabén & Sjögren

Utgiven: Maj 2014

Läsålder: 9 år och uppåt

Andra bloggare som har läst ”Två städer”:

Prickiga Paula

Barn & Ungdomsboksbloggen

Spektakulärt

Kommentera

