Mördarens apa

Mördarens apa

Mördarens apaTänka sig det fina att augustprisvinnaren Jacob Wegelius har målat och skrivit en hejdundrande fortsättning på ”Legenden om Sally Jones”. Minns ni den kanske? Så här ser den ut, om ni vill bättra på ert minne:

Legenden om Sally Jones

Jag minns inte exakt när jag läste det stora äventyret om gorillan Sally Jones och hennes vindunderliga öden på jordens alla hörn och över alla världens hav, men jag tror bestämt det var flera år sedan nu. Så det är verkligen dags att återuppta kontakten med den fina Sally! Jakob Wegelius illustrationer är alltid så fina. Men ibland känns de så sorgliga och får mig att tänka på alla stackars djur bakom galler som tvingas leva i fångenskap för att underhålla oss människor. Jag minns att det var just därför jag då och då hade svårt att läsa ”Legenden om Sally Jones”. Den fick en kall vind att blåsa genom mitt hjärta och tänka på att så många djurs liv ligger i våra händer och inte är deras egna att påverka. Men Sally Jones är ändå en annorlunda apa och hon har ju faktiskt (till min stora tröst) en riktig och sann vän i sjömannen som kallas ”Chiefen”. Dessutom har hon massa egenskaper som gör henne till en överlevare och en klok problemlösare.

Böckerna om Sally Jones får man bara inte missa – de är så unika och ändå så bekanta och de påminner mycket om klassiska deckare och äventyrsberättelser från förr i tiden. När jag var liten hade vi ett sällskapsspel som hette ”Jorden runt på 80 dagar”, som baserades på Jules Vernes äventyrsklassiker från 1800-talet med samma namn. Lite den känslan är det att läsa ”Legenden om Sally Jones” och ”Mördarens apa”.

 ”En gång älskade jag en orangutang som hette Baba. Han svek mig. Så jag vet hur det är att ha kärlekssorg. Jag vet hur omöjligt det känns att den någonsin ska gå över. Men det gör den för det mesta”.

Illustrationerna i böckerna om Sally Jones är helt magiska. När jag bläddrade fram till denna, fick jag ett hugg i hjärtat. Sally Jones sitter ensammast i hela världen uppe på ett hustak i Lissabons mörka kvarter – hungrig, orolig och ledsen. Hennes vän Chiefen har blivit tagen av polisen och är anhållen för mordet på skrivbiträdet Alphonse Morro. Men Sally Jones vet att han är så oskyldig man kan bli. Hon oroar sig jättemycket för Chiefen och vågar sig inte ner på gatorna. Hon litar inte på någon efter att främmande människor jagat och kallat henne ”mördarens apa”. Hon vågar inte ens besöka det rökiga caféet O Pelicano, där Cheifen och hon spenderade kvällarna och nätterna innan allt vände den där olycksdrabbade natten då Morro drunknade i kanalen.

Men där på hustaken får hon en natt höra en sång som gör henne alldeles lugn och harmonisk i hjärtat och hon vaggas till sömns. Nästa dag hör hon samma kvinna sjunga och vågar sig ut i mörkret, närmare fönstret där kvinnan sitter och sjunger. Det visar sig vara den snällaste människan hon någonsin kommer att träffa på. Hon heter Ana Molina och Sally Jones flyttar in hos henne. Men under tiden som dagarna går och Sally Jones börjar vänja sig vid livet hos Ana, växer också hennes oro och sorg över att Chiefen inte kommer tillbaka… En dag i tidningen läser hon något som får hennes hjärta att gå sönder…

”Mördarens apa” är en helt fantastisk bok. Givetvis är det till stora delar en sorglig bok, då berättelsen skildrar Sally Jones ensamhet, längtan och sorg så starkt. Det är väldigt rörande att följa Sally Jones historia som hon själv skrivit ner på sin allra första skrivmaskin. Man vill med hela sitt hjärta att det bara ska gå bra och hoppas att hon ska få komma till goda människor. Men på samma gång som det är en sorglig berättelse, är den också vacker i sin beskrivning av vänskapen mellan Sally Jones och Chiefen och de människor som visar sig ha ett gott hjärta och ser Sally Jones bortom sina egna fördomar och rädslor. Och man hoppas intill det sista att det goda hos människorna ska segra över det onda. För det blir lätt ganska skarpa gränser i denna boken mellan det ”onda” och det ”goda”, vilket får den att likna en saga till mångt och mycket. Det är med andra ord lätt att man kommer på sig själv med att sitta och ”hejja” på de personer som visat sig vänliga mot Sally Jones. Å andra sidan är karaktärerna inte alltid så genomskinliga, vilket ger berättelsen ett djup och ökar spänningen. Det är svårt att lägga ifrån sig ”Mördarens apa”.

Jag tycker så väldigt mycket om ”Mördarens apa” och vill givetvis rekommendera den till er alla. Det är en bok som är klassad som en ungdomsbok (12-15 år) men jag tycker ändå den lämpar sig för de flesta åldrar och är en PERFEKT HÖGLÄSNINGSBOK. Tänk bara på att språket är ganska koncentrerat på en del fackuttryck som hör hemma inom till exempel sjöfart och hantverk – bra träning för att bättra på ordförrådet!

Titel: Mördarens apa

Författare & Illustratör: Jakob Wegelius

Förlag: Bonnier Carlsen

Utgiven: 2014-04-02

Antal sidor: 617

Finns att låna på: Huvudbiblioteket i Mönsterås, biblioteken i Timmernabben och Ålem.

 

En reaktion på ”Mördarens apa

Kommentera

