Mary, spöket och resan genom natten

”Kvinnan var gammal. Nej, förresten, det var hon inte. Hon var gammeldags. Hon hade på sig en klänning som såg ut att komma från en gammal film, en sådan där film som alltid fick hennes mamma att gråta”.

Mary är jätteledsen över att hennes mormor Emer är så svag och ligger på sjukhus. Hon och hennes mamma Scarlett åker ofta för att hälsa på Emer på sjukhuset. Mary hatar egentligen sjukhuset, men hon älskar sin mormor så mycket mera och därför åker hon alltid med, även om det kan kännas väldigt tungt och sorgligt i hjärtat. En regnig dag när Mary kommer hem från skolan, träffar hon sin mormors mors spöke, Tansey. Hon berättar för Mary att hon har kommit tillbaka för att hälsa på sin dotter, Emer igen och hon vill ta med dem alla på ett sista äventyr i natten…

Jag önskar jag kunde säga att Roddy Doyles ”Mary, spöket och resan genom natten” berörde mig, men tyvärr nådde den inte alls fram till mig, trots att den till en början med sin intressanta handling hade stor potential att göra det. På engelska heter boken ”A greyhound of a girl” vilket jag tycker är en mer spännande och oväntad titel. Det brittiska omslaget är också ljusår snyggare än det svenska:

Med undantag för en del passager och sekvenser i boken, tyckte jag den var både hoppig och studsig och den lyckades aldrig riktigt göra någonting av handlingen – den bara malde på och det blev aldrig spännande. Jag irriterade mig något på översättningen också, som jag inte tyckte gav berättelsen en flödande röst och jämna, fina meningar. Det kändes istället avhugget och styltigt och jag hade svårt att fastna. Men sedan tänker jag att det kanske inte är så lätt när man ska få med fyra olika kvinnors röster, minnen och berättelser i en enda bok. Det enda som fick mig att läsa vidare i boken, var nog den fascinerande känslan av att fyra generationers kvinnor sammanförs – under ganska så magiska och sagolika former. Det känns också som om ödet är med på ett hörn och gör sitt bästa för att mötet mellan släktingarna ska bli verklighet. Men tyvärr känns dessa ofattbara möten som äger rum bortom tid och rum aldrig riktigt trovärdiga och jag har svårt att känna något. Det är nog det jag saknar mest av allt i denna bok – att faktiskt bli berörd.

Okej. För att ta några exempel på vad det är som skaver i berättelsen och som är mindre bra:

1). Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att de fyra kvinnorna i boken liknar varandra så mycket som de gör. På något sätt blir det lite jobbigt att hålla isär dem till slut. Och det känns ibland som att de är en och samma person. Om ni funderar på att läsa den tillsammans i klassen, är mitt tips att läsa den högt gemensamt och att ägna mycket tid åt att lära känna de olika tidsepokerna, för att lättare kunna skilja karaktärerna åt. Man skulle säkert mycket väl kunna koppla det till historieämnet – med fokus på exempelvis hur det var när mormor/morfar eller farmor/farfar levde. Och varför inte gå ännu en generation tillbaka och prata om när gammelmormor levde? Boken skulle säkert vara jättefin som öppnare för samtal som lyfter fram ”berättandets olika former” och till exempel fokusera på minnen, händelser och berättelser man har fått höra berättas för sig om generationer av släktingar som levt före en själv.

2). Jag är också mycket tveksam till om den passar för målgruppen (Hcg). Handlingen kommer igång sent i boken (OM den ens kommer igång alls…) och den förskjuts liksom av alla tillbakablickar som varar ganska länge, ibland i långa, sega sekvenser av kapitel som känns lite väl långa och dialoger mellan de olika och snarlika mammorna som bara maler på. Jämför man med andra böcker i samma genre och för samma målgrupp, som exempelvis ”Skuggan i väggen” eller ”Glasbarnen” så rivstartar de på första sidan och lyckas behålla det där pirret och suget i berättelsen till allra sista sidan. Och framförallt så drivs böckerna fram av en drivande och väldigt konkret och allt annat än krånglande handling som håller läsaren i sitt stålgrepp.

Om det fanns något som berörde mig alls i denna boken, så var det ämnet i sig, som är rörande. Innerst inne bär jag nog också en dröm om ett jättestort släktkalas med släktingar från mammas och pappas sida som jag aldrig träffat och fina människor jag har träffat, men som tyvärr inte lever längre. Det skulle vara underbart att få träffa dem alla på en och samma gång! Den tanken är faktiskt lite hisnande och jag tycker bokens tema är smått genialiskt och väldigt gulligt.

3). Men denna boken biter sig lite i svansen och är alldeles för gullig och rörig! Som att dricka sockervatten tidvis… Och tyvärr lyckas den inte nå fram till mig. När jag läste den andra halvan av boken fick jag ibland en stark lust att lägga ifrån mig den, vilket känns hemskt att medge, men det är sant. Till bokens försvar ska ändå tilläggas att de sista kapitlen blir bättre – de är framförallt kortare och det ”händer” mer, men det räcker ändå inte.

De flesta recensioner av ”Maryboken” som jag har hittat är övervägande positiva, vilket förvånar mig mycket. Därför var det uppfriskande att hitta bloggen ”Carolina läser” som i sin recension i likhet med min, tar upp de svaga sidor som jag tycker boken ändå har. Läs hennes reflektioner HÄR!

Vad tyckte Ni om boken?

2 reaktioner på ”Mary, spöket och resan genom natten

  1. Och oj, vad skönt det var att läsa om någon annan som tyckte som jag om den här boken 🙂
    Det är så synd, för just det här att sammanföra fyra kvinnor från fyra olika generationer verkligen hade kunnat bli så bra. Jag gillar idén! Och jag hade själv velat vara med om det (om det gick…).

    1. Hej, så trevligt att du tittade in! 🙂

      Tack detsamma!! Det var verkligen en lättnad att hitta någon som tyckte likadant :). Annars hade det nog känts lite olustigt att vara den ända som kände annorlunda…

      Ja, visst är iden klockren och fin! Synd bara att den inte levde upp till förväntningarna…

Kommentera

