Sommarens lektyr

Cykelkorg

HEJ!

Nu rullar vi igång igen och höstterminen börjar från och med idag! Alla lärarna och skolans personal är tillbaka, men eleverna dröjer ända till nästa tisdag. Tills dess har vi gott om tid att göra sommarfint i hyllorna och fronta fräscht.

I höst slår vi också ett extra slag för alla våra klassuppsättningar i Blomstermåla bibliotek och har gjort extra fint i hyllorna på andra våningen där skolans böcker har sin givna plats. Tillsammans har Terese och jag gallrat lite äldre böcker som inte har lånats i någon större eller mindre utsträckning och i gengäld har vi köpt in en helt ny uppsättning av den älskade klassikern ”Godnatt Mister Tom” av Michelle Magorian. Först på tur för att kasta sig över den, blir en av våra högstadieklasser. Vi på biblioteket håller tummarna för att denna härliga bok går hem hos dem!

Så, välkomna upp till skolans avdelning i biblioteket, för mycket har hänt under sommaren och vi önskar verkligen att fler klasser och lärare arbetar med våra klassuppsättningar och satsar mer på gemensam läsning av en bok tillsammans.

Vi vill också passa på att höra med er om ni har några önskemål om inköp av en skönlitterär bok som kan passa att läsas gemensamt i klasserna på mellanstadiet. Vi har nämligen en hel del klassuppsättningar för högstadiet, men saknar större uppsättningar för mellanstadiet. Så tveka inte att kontakta oss och önska titlar.

Innan jag avslutar detta första inlägg efter sommarens ledighet, tycker jag vi tar oss en titt på sommarens lektyr! Här är några litterära höjdpunkter som jag gärna vill dela med mig av. Bilderna är mina egna, men ni får gärna låna dem, så länge ni anger att det är jag som är upphovskvinnan :).

Vad har ni läst i sommar och vilka böcker blev sommarens höjdpunkter?

Tordyveln flyger i skymningen

Tordyveln på kudde

När jag var tolv år läste jag Agnes Cecilia – en sällsam historia. Det var min allra första Maria Gripe och sedan dess har hon haft en speciell plats i mitt hjärta. Jag minns när jag läste om klockan som började gå baklänges, vasen som gick sönder och fotstegen som hördes i huset.  När jag var ensam hemma och satt och läste i mitt rum, började jag själv höra ljud i huset som jag aldrig hade hört innan – fantasifoster som egentligen inte existerade mera än under tiden jag satt där och bläddrade.

Och äntligen (efter alltför många år) har jag läst ”Tordyveln flyger i skymningen” och jag känner igen min Maria Gripe. Det är nog så med Maria Gripe – att inga andra böcker kan ersätta hennes. Bara hon kan skapa den där fantastiska och mystiska stämningen i tingen och i de levande och döda. ”Tordyveln” blev en av sommarens höjdpunkter.

Sommaren jag blev vacker – trilogin…

Sommaren jag blev vacker

Någon gång i mitten av juli, då värmen slog till som en het vägg och havet var som blåast och sanden som mjukast och varmast, började jag läsa ”Sommaren jag blev vacker” av Jenny Han. Detta är den första boken i en trilogi om Bellys amerikanska somrar vid havet tillsammans med bröderna Conrad och Jeremiah. Varje sommar flyr de till huset i Cousins, som ägs av brödernas mamma. Enligt Belly kan sommaren helt enkelt inte se ut på något annat sätt. ”Sommaren jag blev vacker” passade så bra att läsa under de där varma julidagarna. Första delen sträcklästes i ett huj och nästa del och nästa… Läs hela trilogin vettja! Än är ju sommaren inte slut och vi har alla delarna här på bibblan <3.

Ingen sommar utan dig

Och som alltid, varje sommar, hinner jag inte läsa allt det som jag från början velat läsa. Jag brukar göra orimligt långa listor över böcker jag vill läsa under sommaren… Det här är ett urval av böcker som fortfarande finns i högen av ”sommarböcker”:

Nya pockets på filt

Särskilt nyfiken är jag på ”Komma och gå” av Taiye Selasi, efter att ha läst detta inlägg av Linda på ”Enligt O”!

Underbara kvinnor vid vatten” av Monika Fagerholm, var jag också nyfiken på att läsa… Som bilden här nedan visar, så var jag nära på att börja läsa den (till på köpet också vid vattnet i enlighet med titeln), men jag hade då precis läst ut ”Ingen sommar utan dig” och kunde inte riktigt släppa den innan jag hade fått läsa tredje och avslutande delen, så Monikas bok får vänta lite till..

Underbar kvinnor

En reaktion på ”Sommarens lektyr

Kommentera

