Otopia

bild

Per Nilssons utopiska ungdomsroman ”Otopia” är som en blänkande svart diamant – skön att titta på och hålla i, bläddra i och att vila sina ögon i. Helt enkelt en väldigt bra bok för unga, unga vuxna och vuxna! Jag läste ut den igår och gillade den starkt och nu tänkte jag berätta lite varför.

Det är lätt att vid det här laget placera ungdomsdystopierna och -utopierna i ett litet fack och gärna likna dem vid varandra – dra paralleller mellan dem och hitta likhetstecken och beröringspunkter. Jag måste erkänna att jag förväntade mig ännu en sådan (i mängden) när jag först såg ”Otopia”. Men efter att ha läst bara några sidor i boken, förstod jag att detta var något helt annat, vilket var enormt uppfriskande!

bild-2

Det som fångar mig mest (förutom det urläckra omslaget, de sammetsröda försättsbladen och de perfekt stora bokstäverna och lagom långa kapitlen) är framförallt att språket får stå väldigt mycket i fokus hela tiden. Per Nilsson skriver så poetiskt laddat – det känns skört, känsligt, trevande och nästan hackigt med de korta, frågande meningarna där berättelsen får ligga och ruva och vänta i skuggan… Det är verkligen ett skönt avbrott (till skillnad från många andra mer actionbetonade och fartfyllda dystopier/utopier) att faktiskt få känna att man som läsare får ta plats och ges utrymme att tänka, fundera och filosofera… För någonstans tror jag det var författarens ambition att få oss att börja tänka och klura på vilket samhälle vi lever i idag (vilka ideal som vi låtar vara rådande) och vilket samhälle vi vill ha i morgon. Det tillsammans med att det inte alltid är så lätt att forma sina drömmar och att skapa ett paradis på jorden.

bild-3

Vill inte skriva sönder för mycket av bokens handling, så jag rekommenderar er istället att gå och låna ”Otopia” och upptäcka den hemliga världen som döljer sig däri.

Underbara bok! Läs den!

bild-5

 

2 reaktioner på ”Otopia

Kommentera

