Läsfixarteater, rosa postitlappar & föräldramöte

Hej! Torsdagen förra veckan var en fullspäckad dag med läsfixarteater och föräldramöte på en av mina skolor; Alsteråskolan i Ålem!

LÄSFIXARTEATER PÅ MORGONEN

Vi hade planerat veckor innan; ordnat med rekvisita och läst på om våra respektive läsfixare (läsförståelsestrategierna som ”en läsande klass” har tagit fram) och mycket annat. Jag som skolbibliotekarie, hade fått i uppdrag att välja ut en passande bok – på lämplig nivå och som dessutom skulle vara nyligen utgiven och passa för samtliga läsfixare. Detta var ett ganska klurigt uppdrag som jag gladeligen tog mig an! Boken jag till slut valde, var den senaste delen ur serien ”Hotell Gyllene Knorren”; ”En bedragare på hotellet” av Gahrton & Unenge. Så här såg det ut inför teatern, då vi hade klurat ut var våra läsfixare skulle komma in i texten:

bild-3

Rosa hjärtformade postitlappar – hur fint som helst!

På torsdagsmorgonen samlades vi läsfixare i ett litet rum mellan två klassrum och smugglade in det vi behövde till teatern. Det var en salig röra av glaskulor, en cowboyhatt, lösmustascher, kameror, en väst, en äkta målarrock, penslar i olika storlekar, en mörkblå basker, ett förstoringsglas till detektiven, en mikrofon, en plingande, färgglad sjal, en rutig skjorta och ett lasso och massa andra coola attribut till konstnären, detektiven, reportern, cowboyen och spågumman. Vill ni veta mer om läsfixarna, tycker jag ni ska ta en närmare titt

HÄR! bild-5

Vi smög runt och viskade och var allmänt fnissiga, hemlighetsfulla och pirriga. Vi hade ju aldrig testat detta innan och barnen visste ingenting om vad som väntade dem! En av oss slog sig ner i klassrummet, redo att börja läsa högt ur boken. Postitlapparna skulle berätta när det var dags att plinga för att få hjälp av en läsfixare. Vi stod och gömde oss och tjuvlyssnade lite bakom en dörr – ingen såg oss och jag vill lova att barnen blev överraskade när spågumman gjorde entré med sin glaskula och plingande sjal över håret och pannan. En efter en gjorde vi entré – men den mest populära bland barnen var utan tvekan detektiven i sin fräcka mössa och förstoringsglas. Detektiven var också den som fick jobba mest – det var många kluriga ord i texten som behövde förklaras.

bild

Jag själv var konstnären – med basker, målarrock och penslar för att visa hur jag målade mina bilder i huvudet och fick ”filmen att rulla”. Tyvärr blev det ett litet missförstånd när jag skulle komma in. Postitlapparna satt så nära varandra i slutet av kapitlet, så när jag klev in, väntade högläsaren en helt annan läsfixare och det blev lite tokigt! Men vi redde ut situationen ganska bra ändå.

bild-4

Nu följer fem veckor för oss, då vi kommer träffa eleverna från klass 3 & 4 igen, men denna gång kommer de få träffa oss en och en för att fördjupa sig mer i vad varje läsfixarna kan göra. Jag kommer träffa eleverna i bibblan varje torsdagsmorgon i fem veckor. Val av text/bok återstår, men det lutar mot Astrid Lindgren som ju har ett väldigt målande språk i sina böcker. Valet står och väger mellan ”Mio min Mio” och ”Ronja Rövardotter”.

FÖRÄLDRAMÖTE PÅ KVÄLLEN

På torsdagskvällen hade vi föräldramöte för klass 3 och 4 och jag hade fyllt en hel bokhylla med fina böcker som passar extra bra att läsa högt och gjort högläsningstips-lappar. Under mötet var jag med en stund och pratade om den viktiga högläsningen. Jag pratade också om läsförståelse och vilka strategier man kan använda för att bli en god läsare. Jag erbjöd mig att hålla öppet en stund i bibblan om någon skulle vilja ha tips och låna hem högläsningsböcker! Bland annat en av mina absoluta favoritböcker, ”Mördarens apa” av Jakob Wegelius blev till min stora glädje utlånad av en mamma. En bra dag och kväll!

bild-2

 På kvällen var jag med på fyrornas föräldramöte och pratade om högläsning och läsförståelsestrategier. Jag gav också tips på bra högläsningsböcker i bibblan!

En reaktion på ”Läsfixarteater, rosa postitlappar & föräldramöte

Kommentera

