Kramiga böcker

bild-2

Mårten Melins böcker har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta och det tror jag dem alltid kommer ha. Det jag älskar så mycket är att han vänder ut och in på vår hjärtmuskel och låter det banka hur det vill, utan att störa för mycket eller lägga sig i. Det är just därför som varenda liten bokstav, varenda liten eller stor mening, varenda sida, kapitel och bok går rakt in i mitt hjärta och det känns alltid så självklart och naturligt hur han gör det. För mig släpper han kärleken och de pirriga och intima känslorna fria utan att censurera för mycket – det är modigt och jag tycker det är synd att det faktum att han gör det, bemöts med en rädsla som jag trodde vi för länge sedan kunde lägga bakom oss.  Visst är det viktigt och vettigt med diskussioner om var boken hör hemma på hyllan, men det får inte ta fokus från det verkligt viktiga.

bild-1

Vi bibliotekarier vet ju att de där böckerna (som berör sex och intima känslor) alltid kommer att finnas, bli upptäckta OCH gömda! De kommer ibland (läs: ofta) inte alltid hittas på sin rätta plats i hyllan. De kommer istället ligga gömda bakom någon blomkruka, fåtölj eller instoppad bakom böckerna i någon helt annan bokhylla. De kommer alltid vara på vift och när de väl upptäckts tror jag inte det spelar någon större roll på vilken hylla de hör hemma. Och om de inte finns på ungdomshyllan, finns de i vuxenhyllan. Så att Mårten Melins bok är klassad som en mellanåldersbok, tror jag inte är något bekymmer. Det finns en poäng med att ställa den på Hcg-hyllan och det är att den berör ett ämne som faktiskt är bland det mest flytande som finns. Jag tycker inte man kan adressera frågan till en viss ålder. Det finns de som förblir okyssta långt efter 20. Det finns de som är tillsammans redan på lågstadiet och mellanstadiet. Kärlek är flytande. Kramar är flytande. Känslor är flytande.

”Lite mer än en kram” är ju ingen farlig bok – som om dessa känslor, tankar och fantasier inte skulle existera innan högstadiet! (Det är tvärtom en bra och klok bok för att börja prata om detta innan högstadiet – den ger ju perspektiv på ämnet sexualitet, liksom så många andra av Melins böcker gör). Detta visar sig framförallt i den kluvenhet inför sina pirriga känslor som huvudpersonen Manne faktiskt känner rakt igenom. Den osäkerheten och de kluvna och laddade, ibland skamfulla känslorna han känner tillhör också den där första perioden i ens liv då man börjar drömma om något mer än kramar. Då är det väl jättebra att dessa känslor når fram till målgruppen och inte hindras av att vi vuxna generar oss och tycker det är jobbigt att förhålla oss till det. Dessa böcker kan ju bidra med att få barn och ungdomar att känna sig mindre ensamma, oförstådda och utanför, eftersom de ger perspektiv på hur det kan kännas inuti.

bild

Kanske är det inte så konstigt att vi som respresenterar vuxenvärlden reagerar med en liknande kluvenhet inför var boken ska höra hemma på hyllan, eftersom ”Lite mer än en kram” bryter lite ny mark här. Men det borde ha hänt mer sedan 70-talet kan jag känna! Jag är lite allergisk mot denna slags moralpanik (eller vad vi väljer att kalla det) – men samtidigt visar böcker som Melins och Hellbergs (på 70-talet) på det oerhörda behovet av att någon vågar och att någon bestämmer sig för att vara först! Det brukar ju vara det svåraste steget, men se vilken brinnande diskussion det ger upphov till! Kramiga böcker är något fint och modigt och bra och de behövs! Tack Mårten för att du vågar!

”Lite mer än en kram” väcker känslor och tankar hos fler än mig, hos:

Kattugglan

Prickiga Paula

Boktjuven

 

En reaktion på ”Kramiga böcker

Kommentera

