Sjuornas föräldramöte om sociala medier

bild-1

I måndags kväll var det dags för nästa stora föräldramöte för mig! Denna gången var dags att möta sjuornas föräldrar tillsammans med kuratorn som jag samarbetar med på en av mina skolor. Vi har sedan en tid tillbaka ett nära samarbete i det förebyggande arbetet kring sociala medier och nätmobbning på skolan och har från och med förra terminen haft föräldramöten och klassbesök i årskurs 3 och 7. Förra terminen träffade vi även nästan alla klasser (förutom lågstadiet) under aktivitetsveckan och pratade om sociala medier och nätmobbning. Vi hade information varvat med diskussioner och samtalsövningar – bland annat en vi kallar för ”Heta stolen”, där man får öva sig på att ta ställning utan att behöva bli ifrågasatt.

I måndags var det föräldrarna i tre klasser som vi skulle träffa i en och en halv timme. Vi höll till uppe på andra våningen i biblioteket, där vi hade ställt stolarna i en slags halvcirkel. Jag hade skrivit ut lite material med information om förebyggande arbete och direkta tips till föräldrarna samt även dukat fram lite böcker och publikationer från ”Ungdomsstyrelsen”, ”Friends” och ”Surfa Lugnt”. Bland annat använde jag mig av ”Surfa Lugnts” publikation ”Hur var det på nätet idag”, som ni ser på fotot här ovan.

Jag började med att presentera mig och mitt arbete som skolbibliotekarie och informerade lite kort om sociala medier och nätmobbning. Därefter tog min kollega Lonja vid. Vi avslutade passet med att göra ”Heta stolen”, dels för att visa på hur vi gör samma övning med eleverna och dels för att det är viktigt att få syn på sig själv och sin inställning och kunskap om sociala medier. Det brukar bli väldigt bra diskussioner efter denna övningen och den bryter ofta tystnaden och visar på hur olika synsätt och erfarenheter man har på sociala medier som förälder. Många föräldrar lyfte att de tyckte det var väldigt bra att vi pratar om detta med eleverna och kom med tips på vad vi skulle kunna prata mer om (utifrån specifika behov).

Några saker som kom upp var åldersgränser i sociala medier och hur man förhåller sig till detta, hur man sätter gränser och lyckas med att både visa sig vara närvarande, men samtidigt inte lägger näsan i blöt och hur man motverkar grupptryck som på ett sätt lättare gynnas i sociala medier. Många bra och oerhört viktiga frågor!

Vi avslutade mötet med att höra med föräldrarna om det fanns ett intresse i att starta en föräldragrupp och träffas några stycken tillsammans med Lonja och mig för att lära sig mer av det man känner att man inte kan och dels för att bolla tankar för att stötta varandra. Vi blev oerhört glada när några av föräldrarna tyckte detta lät intressant och anmälde sitt intresse!

Nu väntar klassbesök och föräldramöte i 3an samt klassbesök i 7an!

Kommentera

