Julafton i september…

Tänk att så mycket glädje kan rymmas i en liten kartong…

bild-16

I tisdags när jag kom till Fliseryds skola, låg det ett paket och väntade på mig i bokrummet. Det var en fyrkantig alldeles lagom stor kartong och jag visste utan att behöva titta närmare på och i den, vad den innehöll… Samma sak gällde för eleverna som jag förstod i efterhand, hade cirkulerat kring lådan som hungriga hajar i en ocean av hajmat. Men de hade nådigt väntat ut dagen då jag skulle komma och packa upp den. Med tanke på deras oerhörda glädje och förväntan (stämningen var väldigt mycket julafton när vi öppnade paketet), måste jag säga att jag är både imponerad och rörd över att de så lugnt hade väntat ut mig. Jag hade inte mer än gläntat på locket, förrän elev efter elev kom in i bokrummet och med stoj och stim uttryckte sin glädje och började packa upp bok efter bok med en massa ”ooohande” och ”åhhhande”! Det fina med inköpen som jag gör till Fliseryds skola, är att i princip allt det jag köper in, är efter direkta inköpsförslag från eleverna. Detta leder följaktligen (som ni säkert kan gissa) också till att kölistorna på bara några sekunder blir decimeterlånga. Bildbevis:

bild-17

bild-18

Eftersom situationen i Fliseryd skiljer sig från andra skolor i kommunen genom att skolan inte har något skolbibliotek, leder detta till att eleverna får lösa saker och ting på andra sätt. Reservationer existerar inte. Eller snarare gör de ju det, men detta löses som ovan genom att man snällt skriver upp sig på tavlan och får finna sig i detta. Detta gör ju också att man är ljusår från att vara bortskämd med att se nya böcker, eftersom jag gör inköp två gånger per år på grund av att det pengarna ska räcka så långt som möjligt. Löpande under året får eleverna lämna in önskemål och önskelistor om böcker de önskar att jag köper in. De skriver upp namn på böcker på tavlan eller lämnar en lapp i en liten gul brevlåda som vi har i bokrummet.

De mest önskade böckerna var:

Hjärta av damm

Sune i Grekland

Förr eller senare exploderar jag

Vampire diaries

Sigge-böckerna

Dagbok för alla mina fans

Flickan i de vindlande gångarna

Detta inköp var alltså det andra och allra sista för i år. Jag tänkte att vi skulle ta en titt på vilka böcker som önskades! Säg hej till Fliseryds nya böcker (eftersom de mest önskade böckerna försvann X antal minuter efter att jag öppnat kartongen, finns de inte med på bild, så håll till godo med resten):

bild-3

bild-7

bild-8

bild-5

bild-6

 /Isabella

Kommentera

