När en bästis gör slut…

”Synd bara att jag inte vetat om lagen som sa att alla måste ha varit tokkära minst en gång innan de fyllde tretton. Om jag fattat det så hade jag ju kunnat fejka. Öst på lite mer om supermodellen Noah. Kanske om Måns i åttan. Swoonat lite. Velat sitta och surra om dem i all oändlighet så att alla andra blev lessa. Då kanske vi aldrig hade hamnat här idag. Då kanske jag inte hade varit så irriterande heller”…

bild-2

Majken säger jag bara. Majken, Majken, Majken! Majken, som den här boken handlar om mest av allt. Det är tack vare henne som jag gillar den här boken så himla mycket (Okej, Ivan får också vara med på ett hörn). Och det beror i sin tur på att hon är så personlig! Det tar inte många sidor innan jag känner det som om jag var hennes bästis och visste allt om henne och det är en ganska skön och bra känsla när man som läsare får uppleva det. Då känns det liksom hemtrevligt och lagom värmande att öppna en bok och att återvända till den där världen igen, som man känner så väl. Och det är skönt att återvända till Majkens värld. Att få umgås med henne ett tag och dela de där känslorna av övergivenhet med henne.

bild

För det hon går och tänker på mest av allt hela tiden är hur hon ska få tillbaka sin bästis Tessan igen och få det att bli som vanligt igen. Tessan och hon har ju hängt ihop så länge hon kan minnas. Men så en dag är det som om en kylig vind stryker mot hennes kind och Tessan är som en främling som riktar all sin uppmärksamhet mot ett annat håll. Och det verkar som om de har haft ett ordlöst gräl utan att ha grälat. Tessan låter henne inte längre få ta del av hennes innersta tankar och det tror Majken beror på att Tessan börjat intressera sig för killar… Majken tycker till skillnad från Tessan att det finns långt mer intressanta saker att prata om än killar. Ett drag jag tycker är så himla skönt får komma fram! Och det vill jag tacka Johanna Lindbäck för! Jag tycker det är så befriande och bra att en barn- och ungdomsbok i den här genren har en huvudperson som Majken, som är så trygg i sig själv och så självklart resonerar på det här sättet. Att man när man är tolv år kan få säga att det finns viktigare saker än killar. Som bästa vänner till exempel. En av de absoluta höjdpunkterna i boken är när Ida som är tillsammans med Majkens bror Pontus bara sådär, rätt upp och ner bestämmer sig för att ha en Bechdel-vecka:

Nu ska vi köra en Bechdel-vecka i alla fall. Från och med idag.

”Ska du inte säga något om mig på en hel vecka?! Lycka till”. Pontus var beredd den här gången och fångade enkelt upp Idas hand som flög ut. ”Och love you too, baby”.

Det handlar ju inte om det”.

”Nej, jag vet”. Han log och kopplade ett kramgrepp på henne. ”Men vad du kommer att få kämpa”.

”Det tror inte jag. Och jag tror det blir hur bra som helst”.

bild-1

Den här boken handlar ju om vänskap mest av allt och Johanna Lindbäck har skrivit en oerhört fin och trovärdig bok om vad som händer inuti en själv när allt inte är lika självklart längre – vänner emellan. Hon blåser verkligen liv i sina karaktärer på ett så smittande och liksom ”mysigt” sätt och jag kan inte låta bli att göra några jämförelser mellan Hon & Han och ”Lite ihop” då och då… Böckerna liknar varandra på många sätt och både Katarina von Bredow och Johanna Lindbäck har lyckats skriva två underbara böcker för mellanåldern. Men huvudpersonerna Alicia och Majken skiljer sig mycket åt. Båda är känsligt och ömsint porträtterade. Men, när Alicia är svår och hemlighetsfull (även inför sig själv), så är Majken öppen och ärlig. Och hon slår alla rekord i att vara personlig!

Det här var min första Johanna Lindbäck bok, vilket jag lite motvilligt får erkänna! Men hon är helt klart en ny, stark favorit och jag ser väldigt mycket fram emot att få läsa fortsättningen ”Kanske ihop” som kommer ut den redan den 22 oktober!

Kommentera

