Världens starkaste björn

BAMSE!

bild-8

När jag var liten hade jag en bästa kompis som hade Bamse som sin förebild och hjälte. Det fanns massa Bamsetidningar hemma hos henne och hon pratade om hans storhet. Det känns som väldigt länge sedan nu, som jag läste en Bamsetidning, såg en Bamse-film eller hörde den välbekanta Bamselåten och därför var det verkligen stor nostalgi, när det för några veckor sedan kom en förskola på besök på en av mina skolor och frågade om vi hade böcker om Bamse. De skulle ha Bamse som tema på förskolan.

Jag hade då aldrig fått frågan innan och sökte på Bamse för att se om vi kunde hitta något i katalogen. Ett av biblioteken hade två, rykande färska Bamse-böcker (!) som givits ut alldeles nyligen av ”Egmont Kids Media” 2014. En av böckerna heter ”Bamse & Tjuvstaden” och är baserad på filmen med samma namn som är skriven av Tomas Tivemark och Johan Kindblom. Alltså inte orginalets Bamse som är skapad av författaren Rune Andréasson, men likväl med de välbekanta illustrationerna av Bamse och hans vänner Lille Skutt, Nalle-Maja, Katten Janson, Skalman och alla de andra i Trollskogen. ”Bamse & Tjuvstaden” börjar med att Farmor är försvunnen och misstankarna går till Reinard Räv… Vännerna beger sig till mytomspunna ”Tjuvstaden” – en numera övergiven stad som tidigare befolkats av tjuvar. Kan de hitta Farmor där?…

bild-9

Jag tror inte det är så vanligt att man har Bamse-böcker på bibliotek, men tycker det är jättebra att de finns. Och roligt att de efterfrågas ännu. Jag trodde att Bamse hade glömts bort i den strida strömmen av andra tecknade serier och figurer. Men det verkar verkligen inte så! När jag sökte på ”Bamse-låten” (ni vet den som börjar med ”Hejja Bamse, starkast är vår Bamse…) hittade jag olika disco-mixade varianter av den… Ett gott tecken på att Bamse lever ännu!

bild-12

bild-14

bild-10

bild-11

 

Kommentera

