Stoner

9789127137998

Jag måste stanna bilen och slå av motorn, när jag förstår att det inte är långt kvar av boken som jag lyssnar på i bilen, Stoner av John Williams. (Boken som gavs ut för första gången för mer än 50 år sedan, såldes slut och därefter på något sätt föll till glömska. På svenska gavs den ut så sent som i maj 2014…) Och när jag med säkerhet vet att jag precis har hört Björn Granath läsa den allra sista meningen och därmed också sagt det sista om huvudpersonen William Stoners liv, går det som en rysning genom kroppen och jag fryser liksom till där jag sitter och betraktar det färglösa januarigräset som liksom spelar och leker i den kraftiga blåsten där utanför. Här inne i bilen är det helt tyst och stilla, men världen utanför tycks mig öppen och klar och liksom annorlunda. Och jag vet att jag vid 29 års ålder kan ha läst något av det bästa jag har läst i hela mitt liv. Att läsa ”Stoner” är som att få smaka något för allra första gången och med detta fått uppleva en helt ny dimension av livet.

Det jag känner när jag har läst ”Stoner” är en mäktig känsla av lugn och klarhet – som om John Williams ord verkligen med visshet har rört vid en sanning om livet. Han har med sina ord och genom att skildra William Stoners liv, från tidig barndom till sin död, fått sällsamma och vackra toner att vibrera inom mig. Jag kan inte riktigt förklara det, mera än att denna bok gjort mig stum på ett sätt som jag inte tidigare har upplevt och att det på något sätt har gjort mig lite klokare, som om livet också blivit lite rikare av färger. ”Stoner” är så äkta, så skör, så vacker, så stark. Den är helt enkelt fullkomligt fantastisk och jag vet att jag kommer bära med mig denna läsupplevelse så länge jag lever.

Mer än så vill jag nog inte säga just nu! Men snälla, rara ni, läs den! Ni får för allt i världen inte missa detta mästerverk!

Läs vad andra tycker om ”Stoner”:

The Guardian

En trave böcker

Män som läser

Svd Kultur

Bokhora

Lottens bokblogg

Åsa Linderborg

2 reaktioner på ”Stoner

Kommentera

