Mina starkaste ljudboksupplevelser

Hej!

Eftersom jag kör mycket i min tjänst och dessutom pendlar varje dag, har det blivit mycket ljudboksläsning i bilen genom åren. Vid det här laget har jag en hel del favoriter som jag tänkte tipsa om – både bland böcker och uppläsare!

Det finns inget bättre än att sitta i en varm bil med blicken rakt fram och lyssna på en riktigt, riktigt bra ljudbok! Det uppstår en slags meditativ känsla, när man sitter där djupt koncentrerad på körningen och samtidigt djupt försjunken i läsningen, när man får grubbla och sväva bort i fantasin… Jag kan helt enkelt inte vara utan den läsningen!

En riktigt bra bok kan läsas av många olika uppläsare och ändå upplevas som ganska bra. Men en bok med vissa brister kan ju faktiskt höjas väldigt mycket bara tack vare uppläsarens inlevelse och känsla. Inte sällan känner man sig lite bortskämd när man ibland inte ger vissa uppläsare en chans… Gärna vill man ju hålla sig till samma uppläsare, för att man liksom har hittat rätt. Här har jag upplevt att det brukar vara de allra första minuterna efter att man har växlat till en ny bok och uppläsare som man behöver för att vänja sig och ”ställa om”. Sedan brukar det funka bra, om det nu inte är en ren katastrof…

Jag brukar tycka det är skönt att växla mellan att lyssna till röster som inte är monotona, utan verkligen fångar känslan i boken OCH röster som är ganska så monotona, men på ett lugnt och avskalat sätt.  De ska helst inte vara för gälla och skrikande (det har jag mycket svårt för) utan förmedla ett lugn och gärna ha en djupare och melodisk stämma som lever sig in i olika roller och känslostämningar. Gärna mycket pauser också, så att man får tid att sjunka in rejält i berättelsen. Vilka är era favoriter och har ni fastnat får några speciella?

Här är några av mina favorit-uppläsare!

Katarina Ewerlöf

Jonas Gardell (läser med väldigt stor inlevelse)

Staffan Göthe

Krister Henriksson (läser med väldigt stor inlevelse)

Anna Maria Käll

Favorit-ljudböcker!

APRILHÄXAN

Författare: Maj Gull Axelsson

Uppläsare: Gunilla Röör

FYRVÄKTAREN

Författare: Jeanette Winterson

Uppläsare: Regina Lund

DEN TRETTONDE HISTORIEN

Författare: Diane Setterfield

Uppläsare: Anna Maria Käll

TORKA ALDRIG TÅRAR UTAN HANDSKAR

Författare: Jonas Gardell

Uppläsare: Jonas Gardell

STONER

Författare: John Williams

Uppläsare: Björn Granath

EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE: EN ROMAN OM KÄRLEK

Författare: Lena Andersson

Uppläsare: Lena Andersson

KVINNAN I SVART

Författare: Susan Hill

Uppläsare: Björn Granath

HARRY POTTER (hela serien)

Författare: J K Rowling

Uppläsare: Krister Henriksson

SPRINGA MED ÅROR

Författare: Cilla Naumann

Uppläsare: Mirja Turestedt

Hoppas ni får en riktigt fin måndag i den vita snön!

Kommentera

