Framtidens bibliotek 2015!

bild-1

På tisdagen åkte jag tillsammans med bibliotekarierna Alexandra Karlsson från Värnamo, Inga Andersson från Jenny Nyströmsskolan och ikt-pedagogen Hanna Carlsson till Stockholm för höjdpunkten ”Framtidens bibliotek” – en tvådagarskonferens som sätter bibliotekets roll och funktion i framtiden i fokus (anordnades av Conductive).

Moderatorer under konferensen var Rebecca Borg och Eric Haraldsson från Växjö som förra året fick det fina priset ”Årets skolbibliotek” – och de axlade verkligen rollen som moderatorer med bravur – härligt glada, finurliga och kloka! De gjorde verkligen en fin inramning och jag fick massa bra tips på fiffiga digitala verktyg (ex. AnswerGarden) att använda för kartläggningar, utvärderingar och samtalsdiskussioner. Fotot ovan är taget efter en av våra gruppdiskussioner där vi fick spåna fritt kring ”framtidens bibliotek” och hur vi vill att det ska vara och se ut. Ord som skrevs in många gånger av flera personer växte, men det var ”småorden” som var de klurigaste och fiffigaste. Vad sägs till exempel om: ljudbok på toaletten, boka en filosof, förfest på bibblan, pop up bibliotek och nischade bibliotek?

Om ni är nyfikna på hur samtalet gick under konferensen, är ett tips att följa det på twitter via hashtaggen #framtidens bibliotek.

Under första dagen tyckte jag det var speciellt intressant att höra arkitekten Peter Sahlin berätta om arkitektur i lärande och kreativa miljöer och hur han tillsammans med sina inredningsarkitekter designat Lidköpings nya stadsbibliotek och tack vare effektiva och funktionella lösningar lyckats stärka verksamheten genom att få nya låntagare och fler aktiviteter. Med hjälp av Google maps & streetview tog han oss med in i byggnaden och visade oss runt i alla underbara rum.

Det var också spännande att höra den danska barnbibliotekarien Jörgen Ledet berätta (på danska såklart = vi fick koncentrera oss rejält för att förstå) om deras läsfrämjande insatser för barn och ungdomar från 0 år och uppåt. De ägnade mycket tid åt att att exempelvis besöka områden som var särskilt utsatta socioekonomiskt genom att göra hembesök och dela ut bokpåsar och bokryggsäckar till barnen och deras föräldrar. Han berättade också att de ordnade med något som de kallade för ”book walk & talk”, som jag blev nyfiken på! Det är lite samma upplägg som för en blixtdejting – alla får cirkulera runt i ett stort rum och under en kort stund berätta för varandra om en bok de har läst. På så vis får alla boktips av varandra! Smart!

Jag hade också glädjen att lyssna till Hanna & Inga när de berättade om införandet av 1:1 på Jenny Nyströmsskolan i Kalmar där de både arbetade tillsammans som gymnasiebibliotekarier. Det var jätteintressant att lyssna till hur de resonerade kring hur 1:1 har utvecklat verksamheten och bibliotekarierollen. Jag beundrar verkligen Hanna & Inga mycket och de är verkligen ett perfekt team! Synd att de inte arbetar tillsammans längre. Hanna jobbar ju numera på Av Media i Kalmar som ikt-pedagog.

bild-3

Dagen avslutades med att Rebecca och Erics rektor Eva-Lotta Carlsson på Centrumskolan utifrån skolledarens perspektiv pratade om ”Nutidens skolbibliotek för framtidens medborgare”. Hon började sin presentation med att säga att hon arbetar på världens bästa skola och det var faktiskt svårt att inte få tårar i ögonen när hon pratade om sin skola och hur hon ser på sin roll som rektor. På Centrumskolan är en tredjedel av eleverna helt nyanlända och området där skolan är belägen i Växjö är det fjärde tuffaste området om man ser till socioekonomiska faktorer i hela Sverige. Eva-Lotta ser det som sin viktigaste uppgift att få dem att känna att de varenda dag, när de går hem från skolan ska känna sig som lyckade människor trots att de ser sig som andra klassens medborgare och hon menar att skolbibliotekariens expertkunskap är oumbärlig i detta arbete. Som rektor har hon ett stort ansvar att legitimera skolbibliotekarierna genom att till exempel ha med dem i skolans ledningsgrupp, men hon menar samtidigt att skolbibliotekarierna också måste ansvara för att legitimera sig själva. Hon menar bestämt att lärarkompetensen inte är den enda som ska finnas på en skola – det räcker inte i en modern och kulturprofilerad skola.

Efter Eva-Lottas föreläsning var det många spontana reaktioner och frågor som lyftes där vi bland annat kom fram till att rektor och skolledare ofta behöver ruskas om (= fortbildas, utbildas i frågan kring skolbibliotekariens kompetens i skolan och hur lärare och skolbibliotekarier kan samverka) och att det är skolbibliotekarien som då kan agera ”omruskare”.

bild-2

Direkt på torsdagsmorgonen den 29 januari var det så dags för mig att kliva upp på scenen och föreläsa! Spännande, pirrigt och väldigt roligt! Under cirka 40 minuter berättade jag om hur jag använder sociala medier som verktyg för att synliggöra mig själv och skolbiblioteksverksamheten ytterligare (bloggen Bibblabella, twitter och instagram). Jag berättade också om hur jag som skolbibliotekarie samarbetar med kuratorn och elevhälsan i det förebyggande arbetet mot kränkande behandling (nätmobbning & traditionell mobbning). I detta arbete tycker jag det är så oerhört viktigt att man sätter samtalet med barnen och ungdomarna i första rummet. Just därför avrundade jag min presentation med att stanna upp vid och zooma in citat som sagts i samtal mellan mig och eleverna, när vi har pratat om sociala medier och nätmobbning. Många av citaten talar så starkt för sig själva, är underfundiga, kloka och väldigt träffande. Vi har så mycket att lära av barnen! Här är ett av citaten som sagts av en flicka i klass 3:

”Ibland kan man känna av grupptryck. Om man inte har till exempel Facebook eller Instagram, brukar dom säga att då har du ingen barndom”.

Och på tal om det! Parallellt med min föreläsning i Stockholm, är jag och en av kuratorerna på mina skolor i full färd med en förebyggande insats kring sociala medier i klass 4, 5 och 6 på Fliseryds skola. På torsdag träffar vi eleverna för andra gången och kommer då bland annat att fördjupa de diskussioner som vi hade sist med dem, men även låta eleverna få göra en film som vi ska visa för deras föräldrar under det föräldramöte som vi ska ha vecka 7. Vi började förra lektionen med att kartlägga vilka sociala medier som barnen använder. Tavlan fylldes på med nya ord i snabb takt och vi vuxna insåg att vi hade mycket att läsa på om! De sociala medier som har en grön plutt framför sig, enades eleverna om var de som var mest populära.

bild-4

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s