Äta kakan och ha den kvar!

Säg hej till min lilla bokhög av böcker som står på tur att läsas (inom vad jag önskar en snar framtid)! En ganska så brokig blandning som skär och sticker lite i ögonen, men på ett bra sätt!

bild-11

En kollega till mig tipsade mig om ”Äta kakan och ha den kvar” av Kristin Emilsson som enligt henne ska vara hur rolig som helst. Detta kunde jag ju inte motstå och reserverade den på momangen! Jag tycker titeln är så passande för det eviga dilemmat för oss boknördar; hur man en gör så kan man aldrig göra en läst bok oläst igen. Man kan visserligen läsa om de där rysligt bra böckerna om och om igen, men det kan aldrig slå den där första känslan som drabbar en när man plöjer en fruktansvärt bra bok med andan i halsen inför vad som komma skall… Den där ovetskapen, den kan man aldrig köpa tillbaka!

bild-8

Odinsbarn” (med det ohyggligt obehagliga omslaget) ska för att låna min kollega Evelinas ord, vara en blandning mellan Ronja Rövardotter och Game of Thrones. Och hur kan man inte motstå en bok som får en sådan fin presentation?! En bok som dessutom blivit hyllad till skyarna – en riktig fantasysuccé av den norska författaren Siri Pettersen. Fler delar kommer också, så håll utkik efter serien Korpringarna!

bild-9

Den sista boken som jag har i högen, tänkte jag börja med! Det är nämligen fortsättningen på ”Uppdraget”, boken jag läste alldeles nyligen av Camilla Lagerqvist i serien ”Svarta rosorna”. ”Isbarnen heter den och utspelar sig under Andra Världskriget i Sverige, nära gränsen till det tyskockuperade Norge. En ruskigt bra och spännande serie jag rekommenderar varmt! Här kan ni läsa vad jag tyckte om del ett, ”Uppdraget”.

TREVLIG HELG TILL ER ALLA!

2 reaktioner på ”Äta kakan och ha den kvar!

  1. Äta kakan och ha den kvar är suverän feel-good! 🙂 Gillar du den så har författaren skrivit en till bok som jag tror ska vara i samma anda. ”Den som väntar.”
    Håller med om att Odinsbarn-omslaget ser obehagligt ut men något som innehåller en bit Ronja rövardotter är ju som du skriver svårt att motstå! Får nog blir en bibblareservation för mig på den 🙂

Kommentera

