Världshistoriens bok om snor!

bild-1

I dagarna damp Bengt Erik Engholms senaste bok från förlaget Natur & Kultur ner i brevlådan och förgyllde min dag! Gissa om jag har varit nyfiken på denna bok om snor! Det måste ju vara världshistoriens första bok för barn om snor! Visst är det genialiskt?! Tycker det är så bra att den kommer ut i ”vabruari” som författaren själv skriver HÄR. Vilken bra tajming. Jag älskar att Bengt Erik Engholm väljer ämnen som verkligen fascinerar barn på riktigt och inte ämnen som vuxna tror kanske kan intressera barn. Det behövs fler böcker som är för barn helt enkelt och denna är jag bombsäker på, är just en sådan efterlängtad en! Och innerst inne tror jag även att vi vuxna blir barnsligt förtjusta vi också :).

Nu är jag mäkta peppad på nästa bokattack som vi ska ha för årskurs 3, då jag kommer ta med mig denna in i klassrummet och visa för barnen! Jag återkommer med en rapport om mottagandet ;). Dessutom kommer jag försöka få in boken i mina kommande källkritiksprojekt, då jag brukar använda mig av Bengt Eriks bok om fladdermöss – en perfekt öppnare som högläsningsbok i ett inledande skede av ett samarbetsprojekt mellan skola och skolbibliotek, men också som finfin källa till information om fladdermusen under projektets gång. Det är just den här fina, känsliga balansen mellan berättelse- och faktabok som gör Bengt Eriks böcker så fint lämpade för sådana här projekt och jag vet att vi är många därute (på bibliotek och skolor) som använder Bengt Eriks böcker på detta sätt.

Som alltid med Bengt Erik Engholms och Jojo Falks böcker, måste jag först bara få utlopp för min entusiasm kring illustrationerna och hur underbara de är! Omslaget är ju bara bäst: ingen censur här inte! Här skvätter det gulgrönt slemmigt snor över hela pärmen :). Och boken! Den läser jag ut på ett smack! Ljuvlig, underbar, rolig, spännande, lärorik, fiffig och finurlig till tusen!

TACK Bengt Erik Engholm, för ännu en underbar bok!!!

3 reaktioner på ”Världshistoriens bok om snor!

  1. Tack för de orden! De värmer. Jag har just träffat 50 fjärdeklassare och Snor verkar funka alldeles utmärkt även för dem. De hade massor med frågor och tankar runt den boken och faktaböcker överhuvud taget. Nästa vecka ska jag träffa 120 sexåringar i Hultsfredstrakten och det ska bli kul att höra vad de har på hjärtat, främst när det gäller fladdermöss. Härligt jobb man har!

    1. Hej Bengt-Erik och tack för dina ord!

      Nu har jag hunnit haft min bokattack för treorna och de älskade verkligen boken! Det var många som brast ut i skratt och blev pirriga inför att läsa din bok – det var verkligen underbart att se.

      Vad härligt det låter med dina författarbesök! 🙂

      Trevlig helg!
      Isabella

Kommentera

