Mirakel i rosa

bild

I tisdags tog jag med mig boken om Malala av Karen Leggett Abouraya när vi skulle ha bokattacken i klass 3 på Krungårdsskolan. Boken kom förra veckan och är alldeles ny och luktar sådär som bara nya böcker luktar. Bilderna i boken är så fina! Jag vet inte vad tekniken heter, men det ser ut som om bilderna från början är gjorda av flortunna pappersbitar i regnbågens alla färger och Malala är förstås klädd i rosa på varje bild.

I måndags läste jag hela boken för särskolan, visade bilderna och pratade om Malala och hennes oändliga mod och styrka och på vilket sätt ord kan vara starkare än vapen. Och det kändes naturligt att ta med mig boken om Malala även till treorna. Vi började med att hissa ner den gamla världskartan som de har över tavlan i klassrummet, för att peka ut var Swatdalen och Pakistan ligger, där Malala och hennes familj ursprungligen kommer ifrån. Det var så roligt, för Annika, deras klassföreståndare, berättade att de hade pratat om Malala och att det var många av eleverna som ville läsa Malalas självbiografi ”Jag är Malala”. De hade därför blivit överlyckliga då de såg vilken bok jag hade med mig! Den är ju något lättare att läsa och lika fin!

bild-2

Jag kan verkligen tipsa om denna bok! Dels för den otroliga berättelsen om Malala, om hennes mod, öde och brinnande engagemang för barns (och inte minst flickors) rätt till utbildning i världen. Jag blir så glad när jag tänker på att hon finns där ute! Och att hon inspirerar oss alla till att vara lika modiga och starka.

bild-1

2 reaktioner på ”Mirakel i rosa

Kommentera

