Litterära höjdpunkter 2014

När jag tänker tillbaka på 2014, är det tre böcker som är oslagbara och som för alltid har etsat sig fast i hjärtat – läsupplevelserna är oförglömliga och jag kan lägga till böckerna till min lista över mina absoluta favoritböcker och det bästa jag har läst i mitt 29-åriga liv.

När man fortfarande ryser ända in i märgen bara av blotta tanken på boken, behöver man kanske inte säga så mycket mera? Utan någon inbördes ordning:

Mördarens apa

En bok man vill bära med sig och tapetsera rummet med, en magisk tegelsten fylld med fantastiskt vackra och sagolika illustrationer och ett hissnande historiskt äventyr som man aldrig vill ska ta slut. 600 sidor. Räcker. Inte.

https://i0.wp.com/media.bonnierforlagen.se/bokbilder3d/b/9789163877384.jpg

Oceanen vid vägens slut

Fantastisk. Kan fortfarande inte smälta vad det var som egentligen utspelade sig. ”Oceanen vid vägens slut” är som den knäppaste mardrömmen man aldrig mera vill drömma igen och den mest surrealistiskt ljuvliga drömmen man bara vill drömma igen. Lite som när man för första gången gick och såg ”Amelie de Montmartre”. Man förstod ingenting (kanske hade det också lite att göra med att jag såg den på franska med fransk text), men visste att från och med denna dagen hade ens sinnen blivit ett snäpp skarpare. Som om man var ensam om att se en ny färg eller känna en ny doft.

Stoner

Jag har nog aldrig varit med om något brutalare och vackrare och sorgligare slut. Den känslan när jag satt i bilen och läste de sista meningarna i ”Stoner” – där och då, stannade tiden. Det känns fortfarande som om hela universum frös och alla stjärnor exploderade. Vilket öde, vilket liv, vilken bok! Den lämnar mig fortfarande stum av förundran. Vilket mästerverk.

Kommentera

