Barn och ungdomsböcker jag önskar att jag fick bo i…

Här kommer en liten lista över böcker jag vill bo i! Egentligen är det ganska många böcker som kvalar in på denna listan, men nu tänker jag alltså böcker jag, verkligen, verkligen, verkligen vill bo i och inte bara göra inhopp i då och då för skojs skull. Det här är nämligen allvarliga saker :). Vi börjar med barn- och ungdomsböckerna:

Anne på Grönkulla

Skulle jag bara få välja en bok och skulle jag bara få en önskan, skulle jag inte tveka en sekund. Det hade blivit ”Anne på Grönkulla” alla dagar! Finns inga böcker som har påverkat mig så mycket som de om Anne på Prince Edwards ö. Jag kan heller inte tänka mig något mera romantiskt än att få vara Anne och leva hennes liv.

Lotta-böckerna

Jag och min syster upptäckte de nötta flickböckerna från 60- och 70-talen med de röda pärmarna från Wahlströms förlag, när vi hälsade på hos vår Farmor och tittade in i våra fastrars gamla flickrum. I bokhyllorna fanns det fullt av Lotta-böcker och vi lånade hem nästan alla. Somrarna som följde började vi samla på Lotta-böcker och sökte på nätet och köpte hem på stört när vi hade hittat en titel vi ännu inte hade i vår växande samling. Det finns nog inget mera nostalgiskt för mig när jag tänker på mina ungdoms somrar, än Lotta-böcker, fläderblomssaft och kladdkaka.

Lookwood & Co

En nyligen funnen pärla! Hade jag varit barn idag, hade jag med största sannolikhet lekt spökagent med min bästis Elin. Frågan är bara vem som hade varit vem av Lucy, Lookwood och George. (Vi hade nog slagits om Lucy, för det minns jag, var ett namn vi tyckte var fint från Narnia-böckerna).

Jag är ju så jävla easy going

Så underbart rörig och tokig är denna ungdomsboken av Jenny Jägerfeld. Jag hade nog kanske inte velat vara specifikt huvudpersonen, men helt klart vara en del av hennes värld på något hörn.  Den som fascinerar mig allra mest är nog den som Joanna blir kär i; vackra och mystiska Audrey (ibland påminner hon lite om Maya i ”Lex bok”, fast med en stor skillnad: att hon är helt sig själv). Jag tror jag kanske hade velat vara Audrey ( Älskar förövrigt namnet från Twin Peaks). Grym personlighet, klädstil och vilket rum!

Nästan alla Mårten Melins böcker

Att leva i Mårten Melins böcker, skulle kännas glittrigt och tryggt. Som att hela tiden falla på mjuka, fluffiga, rosa moln och inte behöva vara rädd. Jag älskar den där stämningen som bara han lyckas skapa i sina världar – en mix av det bästa mellan magi och realism. Och det allra bästa med Mårten Melins böcker är att kärleken får ta så stor plats!

Rika Rolf

Åh, det hade varit fint att vara en figur i ”Rika Rolf” med blåsande snedlugg och klurigt, hemlighetsfullt leende och en egen spark att köra runt på i Paris! Det skulle vara vår och jag skulle bo högt uppe i ett snirkligt franskt hus med höga fönster, röda, mjuka sammetsfåtöljer och nära till stadens alla doftande butiker och hörn.

Mademoiselle Oiseau

Allt med ”Mademoiselle Oiseau” är så färgstarkt att man nästan får lite ont i ögonen. Det finns nog ingen som har en så vacker tapet som Mademoiselle Oiseau har i sin salong. Jag tänker på den med de röda vallmoblommorna. Men jag hade ändå inte velat bo i hennes magnifika lägenhet. Den jag hade velat vara, är den färglösa och gråa flickan Isabella. Som kontrast mot allt det himlastormande graciösa, magnifika och luxuösa, tycker jag att det är Isabella som står för det vackra, verkliga och oskuldsfulla. Och det hade varit häftigt att se det hon ser i Paris.

Harry Potter

Åh, alltså åh. Det är nästan jobbigt att ibland fantisera om Hogwarts när man vet att man ändå aldrig kommer få uppleva den världen. Det hade ju varit SÅ häftigt, eller hur?! Undrar bara vilken färg på halsduken man skulle få?!

Narnia-böckerna

När jag gick på lågstadiet läste min bästis Pappa ibland högt för oss ur Narniaböckerna. Och efter det, var det kört. Varenda gång vi lekte, hette någon av oss alltid Lucy. Vi romantiserade Narnia så mycket att det påverkade våra egna liv och jag kommer nog alltid drömma om att själv hitta den där garderoben och kliva in i ett snövitt, magiskt landskap med vänliga, tedrickande fauner och dödliga faror som lurar bakom varje trädstam.

Tordyveln flyger i skymningen

Stämningen i Maria Gripes ”Tordyveln flyger i skymningen” är så somrig! Skulle det vara möjligt att få uppleva ett riktigt sommarlov som barn igen, skulle jag önska mig ett som såg ut på pricken som det i ”Tordyveln flyger i skymningen”! Och då hade jag gärna varit någon annan än Jonas, eftersom Jonas hade varit den perfekta kompanjonen, då han är så modig. Hade man själv blivit lite skraj eller fått kalla fötter, hade Jonas varit bra att ha som kompis – någon som tog när en på jorden igen med sitt eviga malande och dikterande!

Cirkeln

Hade kunnat dö för att vara en av Cirkelns medlemmar. Det hade varit så grymt. Älskar känslan av att det råder ständig solförmörkelse över hela Engelsfors.

Delirium

Vissa dystopier är alldeles för deppiga för att man ska vilja leva i dem. Hungerspelen är en av dem som är lite väl mycket av det där mörka och deppiga för att jag ska vilja hoppa in i den utan vidare. Delirium är också en dystopisk serie som har sina deppiga drag, men där finns något som gör att jag ändå gärna hade velat uppleva känslan av att vakna upp och inse att alla utom en själv är som sömniga zombies, hjärnmanipulerade att tro att kärlek är fel och något man till varje pris ska kämpa emot. Jag hade gärna varit Lena Haloway – först kuvad och som alla andra, sedan rebellisk och full av liv, förälskad och brinnande i sin iver att överleva. Det hade varit så hjärtslitande och pirrigt och fullt av kontraster.

Saving Francesca

Åh vad jag hade velat vara Francesca Spinelli och tillhöra det där hjärtevärmande och fina gänget som hon hänger med. Vilket rörigt och härligt sätt att hitta sig själv och möta sitt vuxna liv på! Allt skulle vara sådär äppelgrönt och fint som det är på omslaget! Det hade varit som att leva highschool drömmen, fast ändå inte, eftersom Francesca och gänget är så udda och ocoola.

Kommentera

