Författarbesök i förskoleklasserna!

bild-9

FÖRFATTARBESÖK FÖR FÖRSKOLEKLASSERNA

Förra veckan fick vi verkligen finbesök på våra skolor! Det var författaren Grethe Rottböll som besökte alla våra elever i förskoleklasserna. Jag var med under besöket i Timmernabben, när Grethe träffade barnen där. Hon var så härlig med sin hästklänning och smittande leende!

Det är alltid så fint att få vara med under författarbesöken och se barnens förundran över att få träffa den livs levande författaren bakom boken. De är liksom alltid så stolta och sträcker på sig och vill berätta och berätta och berätta om allt mellan himmel och jord.

Barnen hade förberett en teaterföreställning för oss och Grethe, så det var bara att bänka sig! Det var den gulligaste teatern jag sett. Den byggde på hennes bok (se fotot ovan) ”Tio vilda hästar”. Barnen hade klippt ut små hästar i kartong och färglagt dem i olika färger och mönster. Sedan hade de satt fast pinnar på kartonghästarnas baksidor, så att de blev som små ”handdockor” som de höll i. Två av barnen läste hela sagan (vi var så imponerade) och samtidigt utspelades sig hela sagan framför oss, på scenen som de hade hjälpts åt att bygga av kartonger som de hade färgglatt och format till sjöar, träd och skogar. Precis som i boken! Vi bara gapade, så fint var det!

Efter teatern satte vi oss i en ring och lyssnade på Grethe när hon berättade om sitt liv som författare. Hon avslutade besöket med att signera böcker och läsa i sin nästa bok om hästarna som kommer ut redan i höst!

bild-8

Avslutar detta inlägg med en bild på boken jag läser just nu! Fina Prickiga Paula inspirerade mig verkligen jättemycket, när hon på olika ställen på sin blogg skrivit och berättat om varför denna bok betyder så otroligt mycket för henne. Läs här!

”Du & du & du” av Per Nilsson ligger just nu i handskfacket i bilen där den ska få bo. Det får nämligen bli en ”bilbok” – en bok jag ska läsa i en (förhoppningsvis) solvarm bil när jag får en liten stund över för mig själv. Älskar att läsa böcker i bilen! Och boken, den är riktigt, riktigt bra. Den känns så känslig och fin. Handlar om tre unga människor vars liv ska komma att flätas samman på förunderliga sätt. Tänk att jag gick i åttan när den här boken gavs ut. Tänker att jag skulle ha läst den då, när jag var mitt uppe i att gå på högstadiet. Så mycket känslor som då bubblar i en. Den här boken hade varit en fin kompis att dela den gråa vardagen med. Men, som jag har förstått, så är det aldrig för sent för Per Nilsson. Nittiotalet säger jag bara. Nostalgi. ❤

HOPPAS NI FÅR EN UNDERBAR MAJ-VECKA!

Kommentera

