Sommarböckerna!

Det här är årets lyckligt lottade sommarlovsböcker som jag har valt ut! Jag brukar alltid samla på mig en ”liten” hög lagom till sommaren börjar, så att jag sen bara kan gå och välja och vraka. Under hela året prioriterar jag nästan bara det allra mest nyutkomna ur barn och ungdomslitteraturen och då kan det vara rejält skönt att plocka fram de där klassikerna eller gamla godingarna med slitna omslag, nötta kanter och gulnade blad. Sommaren är också en fin period för att läsa om gamla favoriter eller böcker som blivit hyllvärmare i den egna bokhyllan hemma.

Förra året blev det mycket Maria Gripe. I år hade jag tänkt läsa åtminstone ”Hemlängtan” och ”En liten kärleksgång” av Michelle Magorian – två böcker jag har spanat på länge, men skjutit upp just för att jag så gärna har velat läsa dem på sommaren. Av de nyare böckerna, bara måste jag läsa del två i serien som jag föll så handlöst för: ”Lockwood & Co”. Sedan måste jag ju bara läsa mer av serien ”Kona-klubben” och ”Krabbsjögrund – två serier jag är fäst vid och mer än gärna återvänder till.

Jag försöker också alltid att gå igenom bokhyllan hemma lite extra under sommaren, så att även de böckerna blir lästa och inte glöms bort. Jag tror det är en arbetsskada som vi bibliotekarier lätt tampas med – förmågan att ständigt plocka på sig böcker som man kommer i kontakt med på jobbet. Vi exponeras ju för böcker dag ut och dag in och det är verkligen ett privilegium att ha så nära till ett så fantastiskt rum som ett bibliotek! Finns det någon mer magisk plats egentligen?!

Hur ser era högar ut? För jag hoppas verkligen att ni har en hög hemma som väntar på er, annars får ni ta er fortast möjligast till närmaste bibbla och låna på er en massa till sommarlovet! Det tycker jag vi tummar på! ❤

Nu tar vi en titt på högen!

Nya böcker

Den viskande dödskallen

Since you’ve been gone

Fallna änglars stad

Fallna änglars stad

I ljusets makt

I ljusets makt

Livets outgrundliga mysterier

Livets outgrundliga mysterier

Några år på nacken

Marina

Gamla godingar

Du & du & du

Easter Parade

Hemlängtan

En liten kärlekssång

Felicias ö

Felicias ö (pocket)

Att läsa om

Lottaböckerna av Merri Vik (finns inget mer nostalgiskt och somrigt än att läsa Lottaböcker tycker jag).

Agnes Cecilia: en sällsam historia

Ur bokhyllan hemma

Nyckeln (Nu får jag skämmas, men jag har ännu inte läst sista delen i en av mina absoluta favoritserier; Cirkeln. Till mitt försvar får jag väl säga att jag helt enkelt har sparat den på grund av att jag inte klarat av tanken på att den ska ta slut).

Kommentera

