Författarbesök med Katarina Genar!

Äntligen fick vi träffa henne!

bild-6

Det var en högtidsstund, inte bara för eleverna, utan även för mig, när dagen för författarbesöket med Katarina Genar närmade sig. I fredags hämtade jag upp Katarina utanför hotellet och därefter fick jag den stora äran och glädjen att skjutsa runt henne till tre av mina fem skolor. Tillingeskolan var först på tur och därefter lämnade vi havet för att köra genom Ålems kyrkby och fram till nästa skola; Alsteråskolan. Dagen avslutades på Krungårdsskolan i Blomstermåla innan jag skjutsade Katarina till stationen för att ta farväl.

bild-7

Jag kommer minnas denna dagen som en av de finaste under mina år som skolbibliotekarie! Det var helt fantastiskt att få träffa Katarina Genar, som är en av mina favoritförfattare för barn. Jag har läst nästan alla hennes böcker och håller dem så kärt. Här kan ni läsa om vad jag tyckte om hennes böcker!

bild-8

När jag tänker tillbaka på fredagen, minns jag också barnens entusiasm med ett litet styng i hjärtat. Det värmer att tänka på hur fint de tog emot henne med beundrande och koncentrerad tystnad när de satt och andäktigt lyssnade på när Katarina berättade om sina böcker och hur hon hade inspirerats till att skriva var och en av dem. Särskilt minns jag deras frågor och speciellt i den sista klassen där de ställde mycket frågor om författaryrket. Vi förstod att det fanns många författardrömmar i den klassen! I andra klassen minns jag speciellt hur barnen blev alldeles till sig när de fick veta att de skulle få varsin signerad gåva av ”Pensionat Vidablicks gåta”. De satt och fläktade sig med händerna för kinderna när de väntade på att få komma fram till Katarina. Alldeles starstruck <3. I slutet av stunden blev det selfie-stund med Katarina och det var en lång kö för att spara ett fint minne.

Dagen med Katarina var helt underbar på alla sätt och vis och vi vill ha tillbaka henne snart igen!!!

3 reaktioner på ”Författarbesök med Katarina Genar!

Kommentera

