Charmiga och roliga Juni är tillbaka!

bild-20

Ibland behöver man bara vara ensam med en mysig och charmig bok en söndag som denna! Jag traskade iväg ut i solen på charmiga kullerstensgator, förbi grindar med korgar där någon snäll själ lagt äpplen och plommon för förbipasserande att ta av. När jag kommit fram till parken med de gamla träden från 1800talet och de simmande änderna, stannade jag till, slog mig ned på en grön, solvarm bänk precis intill de plaskande, busiga änderna för att läsa klart boken ”Ärligt talat, Juni”. En bok man blir glad av bara blotta tanken, då huvudpersonen Juni är så charmig och rolig och alltid får mig att känna mig mindre ensam! Juni, som i denna andra bok i serien, nu både har kärleksbekymmer, hästbekymmer och bästisbekymmer. Och så är det ju också den där gnagande oron över att trassla in sig, när det är så lätt att ljuga för att skydda sig själv eller göra sanningen mera intressant i andras ögon. Jag älskar illustrationerna. De är så tokiga och humoristiska och fångar verkligen på pricken kärnan i Junis stora dilemman i vardagen. Böckerna om Juni av Lin Hallberg fångar livet i en elva/tolvårings medvetande på ett ärligt och fint sätt. Och det är så mycket igenkänning! Juni är verkligen ett perfekt sällskap en solig septemberhelg som denna!

bild-19

Här kan ni läsa vad jag tyckte om den första Juniboken (som jag tyckte var en annorlunda hästbok med sting och humor)!

3 reaktioner på ”Charmiga och roliga Juni är tillbaka!

  1. Hej bella! Jag följer dig på instagram :-)!! Det är jag som är mariaibyrum..! Jag tycker du har så bra ideer o jobbar så bra! Jag tänkte fråga dig om du är involverad i RELÄ projektet? Och om isåfall hur tänker du o jobbar kring det? Hälsn maria

    1. Hej Bästa Maria! 🙂

      Så glad jag är att du tittade in här hos mig!! Och TACK så mycket för dina fina ord, du anar inte hur glad jag blev! 🙂 Tyvärr är jag inte involverad alls i RELÄ, är du? Hade varit spännande att få veta mer!

      Hoppas du får en härlig helg! 🙂
      Kram Bella

  2. Hej! Jag hittade precis din blogg och tycker den är jättefin! Jag såg att du tipsade om litteraturpoddar för något år sedan och här kommer ännu ett tips: Författarpodden! Vi har precis haft nypremiär och snackar böcker och skrivande utifrån ett författarperspektiv. Lyssna gärna!

Kommentera

