Höstlov – eller ska vi säga läslov istället?! <3

bild-1

bild-1

Hej!

Höstlovet står för dörren och träden brinner i sin gyllene skrud och allt är bara så vackert. Jag tänkte jag skulle berätta lite om mina senaste läsupplevelser. Några av dem ser ni på fotot ovan. Jag har inte hunnit beta av hela min växande läsbokshög som bor bredvid sängen hemma, men en del har jag hunnit med:

Mycket mer än en puss

Jag älskar Mårten Melins böcker och det har jag skrivit om många gånger här på Bibblabella. Det spelar ingen roll om det är en ungdomsbok, en lättläst Hcg eller en börja läsa bok han skriver; jag faller lika handlöst varje gång. Hans ord går rakt in i mitt hjärta som en brinnande pil. Han skriver så rakt, ärligt och naket om ung kärlek och han mixar dessutom kärlek med magi i vardagen på ett galet fint och bra sätt.

”Mycket mer än en puss” är bok två om 13 åriga Isa & Manne. I första boken var det Manne som var huvudpersonen och man fick kliva in i hans febriga vardag som var pirrig av längtan och kärlekspirr. I denna fristående fortsättning träffar vi istället Isa. Isa som varit vän med Manne länge, men inte vågat erkänna sina kärlekskänslor för honom. Och när hennes hund blir påkörd och får epilepsi, blir allt bara så komplicerat mellan dem. Av någon anledning kan de inte längre umgås lika okomplicerat. Känslorna bara svämmar över åt alla håll och kanter och det är svårt att som läsare inte bli berörd av de unga tonåringarnas tankar, funderingar och drömmar <3.

Djupa Ro

Jag tycker väldigt mycket om Lisa Bjärbo och hur hon bygger finurliga, kluriga, roliga och fantastiskt pricksäkra meningar. Hennes böcker är härliga och brukar ha en komisk ansats som får mig att dra på munnen och bli lite varm om hjärtat. De är helt enkelt hjärtevärmande och hennes karaktärer känns både sårbara, starka och väldigt trovärdiga. Hon är skicklig på att blåsa liv i dem.

Hennes senaste bok ”Djupa Ro” är dock en helt annan typ av bok. Den är väldigt vemodig och handlar om ett tungt ämne. I boken är de fyra vänner som mist en vän i en tragisk drunkningsolycka och de kommer aldrig bli alla igen. En bok som är svår att hoppa rakt in i – i alla fall för mig, men som växer sig starkare mot slutet och har några riktigt fina och starka partier som berör mig oerhört starkt. Det är framförallt en bok som väldigt träffande beskriver den där fasen i livet efter gymnasiet när vuxenlivet öppnar sig som ett stort, stormande öppet hav och skapar kaos i tillvaron. Ni vet, det där med att flytta ifrån sitt trygga sammanhang och sina invanda roller och slitas bort från allt det, för att sedan en dag återvända igen…

Just nu läser jag förresten de ruskigt bra och rysliga böckerna: ”Färjan” av Mats Strandberg och ”Brännmärkta” av Lena Ollmark! Ni kommer få höra mer om dem så fort jag är klar!

bild

Nu vill jag önska er ett underbart höstlov med härliga lässtunder!

Kommentera

