#läserjustnu

https://www.nok.se/ImageVaultFiles/id_28115/cf_42/9789127136854_Nilsson_Ishavspirater.jpg

Detta är ett av de allra vackraste och finaste bokomslagen jag någonsin har sett. Illustrationerna av Alexander Jansson ger mig gåshud <3.

Jag har bara läst de första två kapitlen i Frida Nilssons senaste barnbok, men jag kan redan säga att jag får rysningar i hela kroppen. För detta är så bra. Frida Nilssons bok påminner mig så starkt om Astrid Lindgrens böcker om syskon som ger sig ut i stora vida världen tillsammans. Den där rara, rörande känslan som jag får i hjärtat när jag läser Astrid Lindgrens ord, får jag även av Frida Nilssons. Det är så trösterikt att någon kan följa i Astrids spår. Någon som har gåvan att blåsa liv i orden på det sättet och röra vid livets alla underfundigheter – fläta samman trådar av grå vardag med högt flygande drömmar. ”Ishavspirater” får mig även att tänka på Peter Pan, för den där saltstänkta och vilda smaken av äventyr! Det här blir en klassiker – det vill jag lova <3.

Kommentera

