I stora himlens land

bild-2

Det är som en kärlekssaga. För några veckor sedan klev den in i mitt liv, till synes grå och tunn, liten och ganska oansenlig, men så öppnade jag den och föll huvudstupa rakt ner i det mest färgrika, levande, dunkande hjärta av liv. Och nu är allt förändrat. Världen lugn, grå, väntande, vanlig. Men mitt hjärta är på nytt stämt och det jublar av nya toner i moll och dur. Förundrat provar jag att sjunga och ser hur vindarna formar, levandegör min omgivning och gör den varmare, hoppfullare.

Jag har läst Fredrik KlingsI stora himlens land”. Läst och läst och läst och läst. Långsamt och febrilt, febrilt och långsamt om vartannat. Och nu när jag äntligen ska skriva ner vad jag känner, hur den berör mig, är det så svårt att hitta orden. För det är så bra. Det här är det mest rörande, omsorgsfulla, passionerade hantverk. Och vilken historia det bär, stolt och starkt. En samling minnen, fragment från ett liv som levts med ett hjärta vidöppet, känsligt, skört, orubbligt starkt. Det är omöjligt att värja sig om man har något hjärta alls. Jag ber er, om ni har en sekund, en stund för er själva över. Gå till Fredrik Klings öppna famn och låt er vaggas av hans lovsång till livet. Ni kommer inte bli besvikna.

Alla texter är mina favoriter. De talar och rör vid mitt hjärta. Det var längesedan jag blev så här berörd av det skrivna ordet. Det är så äkta, så varmt, så ödmjukt. Det är omöjligt att räkna upp några specifika. Jag berörs olika av dem, olika dagar. Jag vill ha den här lilla boken som min ledsagare, min stjärna, min vän. ”I stora himlens land” innehåller ju allt. Alla stora känslor en människa kan uppleva i livet. Jag berörs lika mycket, om inte ännu mer av historien bakom boken och av människan som står där, står för texterna, verkligen står för dem. Texterna som skrivits ner från ett dunkande, levande hjärta från olika tidpunkter, ögonblick i livet. Hur han måste ha stått där, handfallen inför känslorna som spelat i hans hjärta. Och känt sig manad att skriva ner dem. Just den delen av historien berör mig otroligt mycket. Vem har modet att ta ett steg längre och dela med sig av sitt innersta? På just det, öppna, kravlösa, ömma sätt som Fredrik Kling gör?

Något får mig att tänka på en av mina absoluta favoriter bland poeter. En tidlös, gäckande, vibrerande melankolisk stämma som för alltid finns i mitt hjärta. Jag tänker på Dan Andersson. Hans liv, hans värkande hjärta. En stjärna som brann ut alldeles för fort. Något av honom ser jag i Fredrik Kling. Och det är så fint att upptäcka att jag blir rörd till tårar. Hur livet, trots att det känns äldre och mera ärrat, åter kan kännas så ungt, oförstört, oskuldsfullt och rent. 60 sidor kärlek. ”I stora himlens land”.

Kommentera

