Projekt Fladdermus!

Under nästan hela hösten har jag haft två parallella projekt i klass 2 och 3 på Tillingeskolan i Timmernabben; nämligen

PROJEKT FLADDERMUS! 

bild

I år är det nog tredje året i rad som jag kör detta upplägget och för varje gång blir det lite mer slipat! Det har kommit att bli ett mycket uppskattat projekt där vi når många kunskapskrav och fokuserar på läsförståelse i faktatexter – något som ofta får ligga i skuggan av läsförståelse i skönlitterära texter. Lägger man projektet på hösten i åk 3, kan man dessutom öva lite extra i många viktiga moment inför de nationella proven efter jullovet. Under de utvärderingar som jag och lärarna har haft, har vi diskuterat när det är som lämpligast att lägga projektet. Mina lärare tycker att man mycket väl kan köra det både i tvåan och trean, men viktigast är att se till elevernas förmågor och om de är redo för ett sådant projekt.

Jag brukar erbjuda projektet som ett källkritiksprojekt, men det är upp till varje lärare att bestämma syftet med projektet. Denna hösten har det varit ett stort fokus vid läsförståelse i faktatexter, vad en faktatext är, hur faktatexter kommer till, hur de publiceras och faktagranskas, hur man kan söka i en faktabok (med innehållsförteckning och register), hur man plockar ut viktiga nyckelord/stödord ur faktatexter, hur man kan använda sig av en tankekarta och hur man skriver egna meningar utifrån stödorden i en tankekarta. Det har varit mindre fokus vid projektets biprodukter: att tillsammans, i ett grupparbete göra en plansch om fladdermusen och att muntligt redovisa detta. Treorna kommer efter jul att besöka de andra klasserna på lågstadiet för att redovisa för dem!

Inför nästa fladdermusprojekt kommer jag slipa ännu mer på upplägget och har en del planer på hur man skulle kunna utveckla det ytterligare. Och jag har en idé som jag är väldigt peppad och nyfiken på att testa! Men den säger jag ingenting om än. 🙂 Är ni nyfikna på att testa upplägget, får ni jättegärna kontakta mig, så berättar jag mer!

bild-6

bild-1

bild-15

bild-4

bild-12

bild-5

bild-2

bild-3

bild-13

Trevlig helg!

Önskar,

Isabella

En reaktion på ”Projekt Fladdermus!

Kommentera

