Tillbakablickar i bilder

bild-10

En supersöt, lite sorglig och filosofisk bilderbok jag läste en dag. En bok jag verkligen kan tipsa er om att läsa och bläddra i!

bild-14

Hemma hos mig ser det nästan alltid ut såhär. Jag önskar mig verkligen ett parallellt liv i julklapp – ett liv där jag inte behöver tänka på klockan eller bekymra mig över att bli närsynt av att läsa non-stop.

bild-17

Inför en bokattack valde jag att läsa ”En sekund i taget” för att bokattacka den i en 5/6a på en av mina skolor. Jag gick in med noll förväntningar. Det här är en serie som på något märkligt sätt skrämt mig lite. Jag har varit rädd att den skulle vara för deppig helt enkelt och har valt att inte läsa den. Men efter att ha burit runt på ”En sekund i taget” och läst under varje, ledig, vaken minut, läst och läst med ett sönderkramat hjärta av skräck och fascination, är jag helt fast. Och nu i helgen slukade jag både del 2 och 3 i denna bländande dystopi av Sofia Nordin!

Det här är en serie som verkligen sätter sina spår. Varje gång jag ser ett Stadium eller en mataffär, är det en liten del av mig som tänker som Hedvig.. Hur det skulle vara om alla utom en själv hade dött ut i en hemsk feber och allt som var kvar var tystnad och mörker?

Det här är också en sådan där serie som är otroligt tacksam att bokprata om och boksamtala med andra kring. Jag är så glad att jag två gånger har fått uppleva det positiva gensvaret från barnen när jag har pratat mig varm om denna! Många har blivit så pass nyfikna att de har velat läsa den! Och då jublar jag av glädje.

bild-8

Förra veckan nådde antalet bokattacker en ny topp! Jag attackade sex böcker på två skolor. Den mest populära boken på detta bordet blev ”Helt ute” av Jeff Kinney. När barnen såg att jag hade med mig den senaste delen i ”Dagbok för alla mina fans” blev de helt vilda!

bild-11

En solig dag hamnade jag här, på den här gula bänken med den här undebaaraaa boken. Ishavspirater som fick mig att tänka en hel del på Astrid Lindgren och hennes barnboksfigurer. Den fick mig också att fundera över vad det innebär att vara modig.

bild-9

Ljudboken jag lyssnar/läser i bilen just nu. Älskar gamla klassiker. Älskar Thomas Manns mustiga språk och på vilket sätt han så detaljerat, humoristiskt och intelligent beskriver och målar fram hela familjen Buddenbrooks över generationer. 26 skivor är det i denna och jag har bara hunnit in i halva boken. Jag har verkligen en stämningsfull jul att se fram emot i familjen Buddenbrooks brokiga sällskap.

Hoppas ni har en härlig måndag och får en fortsatt fin vecka!

Kommentera

